PdF:VZpB22 Rodina v psychosociálním konte - Informace o předmětu
VZpB22 Rodina v psychosociálním kontextu
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–10:50 učebna 37
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VZpB22/02: Pá 30. 4. 9:00–14:50 učebna 27, A. Prokopová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s některými psychosociálními aspekty rodiny a rodinného soužití, a to v kontextu psychologie zdraví. Dílčím cílem je umožnit studentům naplánování a realizaci malého výzkumného úkolu, zaměřeného na tuto oblast.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student:
- je schopen porozumět psychosociálním aspektům rodinné problematiky
- chápe význam rodiny v souvislosti s její socializační funkcí
- je obeznámen se současnými rodinnými trendy
- rozumí souvislostem rodiny a rodinného soužití s protektivními (resp. rizikovými) faktory zdraví člověka
- je schopen naplánovat a realizovat malou výzkumnou sondu, zaměřenou na psychosociální aspekty rodinného soužití. - Osnova
- Obsah přednášek:
- Přednášky obsahují vybraná témata, jejichž rámec tvoří následující tematické okruhy:
- 1. Sociobiologické kořeny rodiny, rodičovského a partnerského chování
- 2. Rodina jako systém, funkce rodiny, struktura rodiny
- 3. Vývojový cyklus rodiny, proměna funkcí
- 4. Rodina a dítě, socializace, tranzitorní krize, „vývojové úkoly“
- 5. Rodina a zátěžové situace, rodina v krizi, dlouhodobá krize v rodině
- 6. Rozvod a opakovaná manželství, porozvodová situace, rekonstruovaná rodina, postavení dítěte v rekonstruované rodině
- 7. Rodina a závislost
- 8. Podoby násilí v rodině, asymetrická agrese
- 9. Transgenerační přenos traumatu
- 10. Rodiny nějakým způsobem odlišné
- 11. Metodologické minimum I. (výzkum, zaměření, cíl, výzkumné otázky ap.)
- 12. Metodologické minimum II. (volba výzkumných metod, zkoumaný soubor, zpracování dat, výsledky, prezentace výsledků)
- Součástí přednášek jsou komentované videozáznamy, ilustrující probírané téma, případně podněcující ke skupinové diskuzi tématu.
- Metodologický tematický okruh je zařazen se záměrem pomoci studentům při plánování a realizaci seminárního úkolu.
- Obsah seminářů:
- Semináře probíhají jako výukové bloky, v nichž studenti prezentují výsledky malých výzkumných úkolů. Úkoly, vztahující se k tématům přednášek, si studenti vybírají na začátku semestru z nabídky, kterou vyučující zveřejní na webovém informačním systému MU. Na úkolu pracují během semestru. Součástí prezentací je vždy diskuze a zpětná vazba od posluchačů a od vyučující.
- Literatura
- doporučená literatura
- Literature in Teacher's Information
- MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Illustrated by Vladimír Jiránek. Praha: Sociologické nakladatelství, 2006, 311 s. ISBN 808642958X. info
- neurčeno
- SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Třetí vydání. Praha: Portál, 2012, 219 stran. ISBN 9788026202172. URL info
- TÓTHOVÁ, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Translated by Dagmar Pilařová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 250 stran. ISBN 9788073678562. URL info
- MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
- Výukové metody
- Prezentace výsledků seminárních úkolů, diskuse, kazuistiky. V průběhu semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu.
- Metody hodnocení
- Během semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu; jeho prezentace je podmínkou k úspěšnému zakončení předmětu.
- Informace učitele
- INFORMACE K PRŮBĚHU PŘEDMĚTU:
1) NEPOVINNÁ přednáška - vybraná témata
2) POVINNÁ prezentace výsledků práce na seminárním úkolu, student si vybere jeden z pátečních bloků (9:00 - cca 15:00), termíny jsou uvedeny v IS v rozvrhu.
Podrobnější informace a konkrétní instrukce k seminárním úkolům najdou studenti v agendě "STUDIJNÍ MATERIÁLY" k tomuto předmětu.
Další doporučená literatura: Možný, Ivo. Moderní rodina : mýty a skutečnosti. 1. vyd. Brno : Blok, 1990. Možný, Ivo. Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. Matoušek, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. Singly, Francois de. Sociologie současné rodiny. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/VZpB22