AJ3302 Současná americká literatura a společnost

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/3/0. kombinované studium: výuka v blocích. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Hochmanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ3302/Kombi01: Pá 18. 2. 10:00–12:50 učebna 58, Pá 4. 3. 10:00–12:50 učebna 58, Pá 18. 3. 10:00–12:50 učebna 58, Pá 1. 4. 10:00–12:50 učebna 58, Pá 22. 4. 10:00–12:50 učebna 58, Pá 6. 5. 10:00–12:50 učebna 58, D. Hochmanová, Z. Janík
AJ3302/Kombi02: Pá 25. 2. 10:00–12:50 učebna 64, Pá 11. 3. 10:00–12:50 učebna 64, Pá 25. 3. 10:00–12:50 učebna 64, Pá 8. 4. 10:00–12:50 učebna 64, Pá 29. 4. 10:00–12:50 učebna 64, Pá 13. 5. 10:00–12:50 učebna 64, D. Hochmanová, Z. Janík
AJ3302/Prez01: St 8:00–10:50 učebna 12, D. Hochmanová, Z. Janík
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course introduces students to major trends, authors and works of contemporary American literature by focusing on themes relevant for current times and provides connections to current political, cultural and social events. The central theme is the issue of identity - national, transnational, gender, social, racial, ethnic and multiethnic.
Výstupy z učení
At the end of this course, students should be able to
identify cultural values and interpret their significance
describe postmodernism, discuss its causes and origins
identify and analyze postmodern features in literary texts
explain how minority writers (women, ethnic, racial and sexual minorities) have used postmodern narrative techniques to define their identities
Osnova
  • 1. Cultural, social and literary themes of contemporary USA
  • 2. Theories of poststructuralism as a tool to interpret contemporary culture
  • 3. Postmodern Identity (Thomas Pynchon, John Barth, Kurt Vonnegut)
  • 4. Revisiting History (E. L. Doctorow, Toni Morrison)
  • 5. New ideas, new genres (graphic novel, cyberpunk)
  • 6. Critique of literary canon and critique of poststructuralism (Adrienne Rich, Gloria Anzaldua, Barbara Christian)
  • 7. Identity and Race (Alice Walker, Amiri Baraka, Lucille Clifton)
  • 8. Identity and Ethnicity I (Sandra Cisneros, Amy Tan) 9. Identity and Ethnicity II (Louise Erdrich, Sherman Alexie)
  • 10. Identity and Gender (Ursula LeGuin, Adrienne Rich, Olga Broumas)
  • 11. Queer Identity (Leslie Feinberg, Olga Broumas)
  • 12. Transnational Identity (R. Jarrar, Iva Pekarkova)
Literatura
  • The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University, 1991, xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath, 1990, xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. info
  • Columbia literary history of the United States. Edited by Emory Elliott. New York: Columbia University Press, 1988, xxviii, 12. ISBN 0-231-05812-8. info
Výukové metody
discussion-based seminars
group work
Metody hodnocení
1) In-term assignments, focusing on one text from the assigned reading
2) final credit test
3) presentation of an argument and annotated bibliography (based on the novel you read)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.