PdF:CJp207 Didaktika českého jazyka a lit - Informace o předmětu
CJp207 Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp207/01: St 8:00–9:50 učebna 10, A. Veřmiřovský, J. Zítková
CJp207/02: Čt 8:00–9:50 učebna 11, A. Veřmiřovský, J. Zítková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s různorodými metodami a formami práce s jazykovým materiálem a s texty ve výuce slohu a literární výchovy na základní škole. Dokážou zhodnotit koncepci zařazení slohového učiva v učebnicích i vytvářet vlastní slohová cvičení. V literárněvýchovné složce předmětu se seznámí s vybranými vzorovými metodickými postupy při práci s literárními texty. Dokážou vytvořit odborně správný a metodicky ucelený tvar výukové jednotky (cíle, obsah, metody, formy práce).
- Výstupy z učení
- Studenti v seminářích zaměřených na didaktiku jazykového vyučování: - získají dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce, připravit doplňující materiál: texty na procvičování stylizačních dovedností, vhodné texty pro vyvození učiva, didaktické hry atd.; - promýšlejí vhodná témata slohových cvičení; - naučí se opravovat nedostatky v písemných i ústních projevech žáků; - dokážou srovnat různé typy učebnic a fundovaně diskutovat o jejich koncepci. Studenti si v seminářích zaměřených na didaktiku literární výchovy: - osvojují možnosti využívání různorodých metod a forem výuky v různých typech hodin literární výchovy; - studenti jsou schopni uplatňovat základní škálu tradičních i aktivizujících výukových metod a forem s přihlédnutím ke specifičnosti konkrétního obsahu a podmínek výuky.
- Osnova
- Jazyková výchova:
- 1. Obsah vyučování slohu na základní škole. 2. Metody a formy výuky slohu, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin slohového vyučování. 4. Příprava hodiny slohového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k procvičování stylizačních dovedností, texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Témata slohových cvičení, témata slohových prací a oprava nedostatků v písemných a ústních projevech žáků. 9. Vyučování jednotlivým tematickým celkům - výstupy studentů a jejich rozbor. 10. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci.
- Literární výchova:
- 1. Komplexní metodická příprava na hodinu literární výchovy, vztah cílů, obsahu a metod hodiny literární výchovy. 2. Aplikace tradičních a alternativních výukových metod ve výuce literární výchovy. 3. Organizační formy výuky v literární výchově, metody a formy práce podporující směřování výuky literární výchovy k dosahování klíčových kompetencí (reprodukční a produkční činnosti, práce s modelovými situacemi, axiologická složka literární textů). 4. Vzorové metodické postupy při práci s vybranými epickými texty. 5. Vzorové metodické postupy při práci s vybranými lyrickými texty. 6. Vzorový metodický postup při práci s vybraným dramatickým textem. Žák jako filmový a televizní divák.
- Literatura
- povinná literatura
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
- neurčeno
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- GEJGUŠOVÁ, Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2011.
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
- ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
- ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ. Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 115 s. ISBN 978-80-210-6281-8. info
- BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
- PERKINS, M. Becoming a teacher of reading. Los Angeles: SAGE, 2015.
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
- VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura STROM, 1998, 279 s. ISBN 8086106020. info
- SHORT, M. Reading, analysing and teaching literature. London: Longman, 1992.
- MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář
Metody: aktivní práce studentů s literárními texty jako východisky lekcí integrujících všechny složky předmětu český jazyk a literatura, simulace výukových situací, řešení a vytváření modelových příkladů, diskuse nad odbornými otázkami oboru, zážitková metoda, vlastní výuka studentů ve skupinách
Organizace: tandemová výuka vyučujících obou didaktik — poskytování komplexní zpětné vazby - Metody hodnocení
- Způsob ukončení: zkouška
Požadavky na ukončení předmětu: Zpracování uceleného výukového bloku prezentujícího a integrujícího jazykové a literární učivo libovolného ročníku základní školy; absolvování ústní zkoušky (podrobné pokyny zadávány na začátku výuky a dostupné v IS MU ve složce Učební materiály). Předmětem hodnocení je písemná i ústní část. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/CJp207