DEk06k Každodennost v dějinách

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/0/0. 10k. 2 kr. Ukončení: k.
Garance
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Problematika každodennosti náleží vedle historie i do vědních disciplín spojených se sociologií, antropologií nebo filozofií. Každodenností rozumíme soubor vědních, pravidelně se opakujících, a proto předvídatelných činností. Synonymem pro každodennost je i jednotvárnost, stejnost a obyčejnost. Každodennost a dějiny se vzájemně prostupují.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přiblížit v historickém vývoji od pravěku do současnosti denní rutinu lidského konání - hygienu, stravu, ošacení, obutí, rodinný život, pracovní režim, kulturní návyky, školství, fungování sociálních a pracovních vztahů,lékařskou péči, oblast umění, náboženství, lidovou tvořivost, zvyky, smrt a nemoci apod., tedy život jak "na zámku, tak v podzámčí". Předmět by měl seznámit studenty se specifickými způsoby bádání v této oblasti, svými zajímavostmi tak osvěžit "suché" politické a hospodářské dějiny.
Výstupy z učení
Každodennost jako předmět zkoumání je složitá a těžko ohraničitelná disciplína. Výstupy k řešení problému budou představovat sledování lidského chování v kontextu dané doby a její společnosti. Budou si všímat charakteristiky drobností a způsobů života v jednotlivých společenských vrstvách. Studenti budou schopni ve svých power-pointových výstupech identifikovat a shrnout podstatné znaky každodennosti v historických periodách.
Osnova
  • 1. Každodennost jako historické téma. 2. Kategorie každodennosti, její místo v historickém bádání. 3. Typické činnosti každodenního života člověka. 4. Rodina a společnost. 5. Postavení ženy v historických souvislostech. 6. "Mikrohistorie" jednotlivých vrstev společnosti.
Literatura
  • ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5195-9.
  • LENDEROVÁ, Milena. Dějiny každodennosti "dlouhého" 19. století. II. díl, Život všední i sváteční. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-756-3.
Výukové metody
1. Racionální a emotivně působivá, vedoucí studenty k aktivizaci a k prožitku učení a poznávání. 2. Výchovná, rozvíjející morální, sociální, pracovní i estetický profil studentů. 3. Metoda problémového výkladu. 4. Heuristická metoda. 5. Výzkumná metoda.
Metody hodnocení
1. Zápočtový test. 2. Kolokviální diskuse.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.