PdF:FC5049 Obecná didaktika SOŠ - Informace o předmětu
FC5049 Obecná didaktika SOŠ
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 2/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5049/Kombi01: So 19. 2. 10:00–11:50 učebna 5, So 26. 2. 16:00–17:50 učebna 4, So 5. 3. 18:00–19:50 učebna 50, So 19. 3. 10:00–11:50 učebna 4, So 30. 4. 10:00–11:50 učebna 60, So 14. 5. 10:00–11:50 učebna 60, P. Pecina
FC5049/Prez01: Čt 12:00–13:50 laboratoř 84, Čt 14:00–14:50 laboratoř 84, P. Pecina - Předpoklady
- Znalosti základních pojmů z obecné pedagogiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na dopravní výchovu (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na obchod a služby (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na technické obory (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování se zaměřením na zdravotnictví (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Vzdělávacími cíli předmětu jsou vědomosti o základních tématech obecné didaktiky středního odborného vzdělávání; dále základní reproduktivní dovednosti práce s vzdělávacími cíli (RVP SOV), didaktickými zásadami a s výukovou technologií. Vědomosti a dovednosti jsou vždy zaměřené na střední odborné vzdělávání.
Vědomosti: Vzdělávací cíle, obsahy, metody, formy a prostředky, diagnostika a motivace ve výuce, role učitele ve výuce, vše s výrazným akcentem na střední odborné vzdělávání.
Dovednosti: Osvojení základů definování cílů a obsahů ve středním odborném vzdělávání, aplikace výukových technologií pro střední odborné vzdělávání (metody, formy a prostředky); aplikace diagnostiky a motivace ve středním odborném vzdělávání.
Postoje: Akceptovat význam zásad a dalších pravidel obecné didaktiky středního odborného vzdělávání. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student:
- porozumět vymezení obecné didaktiky SOŠ a jejich zásad;
- realizovat základní etapy didaktické transformace obsahů, pracovat s cíli a rozumět Maňákovu schématu výuky;
- akceptovat obecnou didaktiku jako klíčovou disciplínu profesní přípravy učitele odborného vzdělávání. - Osnova
- 1. Historický vývoj obecné didaktiky a obecné didaktiky středního odborného vzdělávání.
- 2. Role obecné didaktiky v přípravě učitele, školské systémy.
- 3. Pojmy obecné didaktiky a obecné didaktiky středního odborného vzdělávání.
- 4. Didaktické zásady.
- 5. Vzdělávací cíle odborného vzdělávání uvedené v RVP SOV a práce s nimi
- 6. Vzdělávací obsahy odborného vzdělávání a jejich didaktická transformace.
- 7. Metody, formy a prostředky výuky používané ve středním odborném vzdělávání.
- 8. Podmínky odborného vzdělávání - klima třídy, žákovo pojetí učiva.
- 9. Učitelovo pojetí vyučování.
- 10. Diagnostika a klasifikace žáka.
- 11. Struktura osobnosti a činnosti učitele v odborném vzdělávání, příprava, realizace a reflexe.
- 12. Aktuální problémy odborného vzdělávání.
- Literatura
- povinná literatura
- Vaněček, D. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, ISBN 978-80-01-05991-3
- ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost , o.s., 2012, roč. 22/2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- doporučená literatura
- ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika : pro studium a praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2014, 239 stran. ISBN 9788024745909. URL info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005, 141 s. Škola v praxi, svazek 3. ISBN 80-86633-33-0. info
- PETLÁK, Erich. Všeobecná didaktika. 2. vyd. Bratislava: Iris, 2004, 311 s. ISBN 8089018645. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
- Výukové metody
- Konzultace, přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz sylabus.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/FC5049