PdF:HV101 Hudebně pohybová výchova - Informace o předmětu
HV101 Hudebně pohybová výchova
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Mgr. Hana Novotná (přednášející)
- Garance
- MgA. Mgr. Hana Novotná
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV101/01: St 11:00–11:50 učebna 20, H. Novotná
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět bude vyučován pouze při dosažení minimálního počtu 10 studentů. - Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- „Každý nemůže být tanečníkem, ale každý má právo dosáhnout vlády nad svým tělem, tím i možnosti sebevyjádření a sebejistotu pramenící ze sebepoznání.“ (E. Blažeková)
Cílem předmětu je umožnit studentům blíže a uvědoměle poznat své tělo v pohybu a seznámit se s nejrůznější způsoby, jak s ním pracovat jednak pro své vlastní potěšení, jednak se svými žáky ve škole. Důraz bude kladen zejména na vzájemné propojení hudebně vyjadřovacích prostředků s pohybovými, neboť právě jejich vzájemná syntéza umocňuje účinek jejich vnímání. Smyslem předmětu je zprostředkovat studentům bezpečné a tolerantní prostředí pro vlastní pohybové a hudební zkušenosti, jež je dál mohou vést k celostnímu pojímání hudebně pohybových aktivit směrem jak k oblasti osobnostního rozvoje, tak k oblasti mezi-umělecké, mezipředmětové, a především mezilidské spolupráce. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student:
- schopen aplikovat poznatky o funkci lidského těla a hudebních vyjadřovacích prostředcích do různorodých hudebně pohybových aktivit;
- seznámen s repertoirem vybraných lidových, historických, moderně populárních písní a tanců, ale i podnětů z oblasti literatury a výtvarného umění a bude připraven tento repertoár nejrůzněji interpretovat;
- motivován uplatnit postupy vedoucí k rozvíjení hudební i pohybové tvořivosti jak ve vlastní tvůrčí činnosti, tak u svých žáků;
- veden k využití získaných poznatků a zkušeností do vlastní výuky. - Osnova
- 1. Poznáváme svoje tělo
- 2. Hudba a pohyb
- 3. Pohyb a slovo
- 4. Na lidovou not
- 5. Živá hudba minulosti
- 6. Tančíme a posloucháme
- 7. I s knihou se dá tančit
- 8. Hudebně pohybové divadlo
- 9. Od pohybu k výtvarnému umění a naopak
- 10. Line dance aneb tančit v řadě může být zábava (populární tanečně hudební směry)
- 11. Elementární choreografie
- 12. Hudba a pohyb 2
- Literatura
- povinná literatura
- HURNÍK, Ilja a Petr EBEN. Česká Orffova škola: Začátky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1969, 99 s. info
- VISKUPOVÁ, Božena. Hudba a pohyb : hudebně pohybová výchova. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1972, 164 s. info
- doporučená literatura
- KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova : metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Illustrated by Patricie Koubská. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 135 s. ISBN 8071784370. info
- JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb. Hradec Králové: Jaroslav Jenček - Orlice, 1997, 55 stran. info
- KNOPOVÁ, Blanka. Činnosti hudebně pohybové v systému hudebního vzdělávání na ZŠ a SŠ : (didaktika hudební výchovy). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 48 s. ISBN 8021039116. info
- KURKOVÁ, Libuše a Petr EBEN. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. 5. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 58 stran. info
- • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Praha : Muzikservis, 1998.
- HERDEN, Jaroslav a Jiří KOLÁŘ. Hudba pro děti : vysokoškolská učebnice : studium učitelství pro 1. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1992, 194 s. ISBN 807066522X. info
- Výukové metody
- Praktický workshop: elementární hudebně pohybové hry, cvičení a nejrůznějších druhy tanců a tanečních forem bez i s využitím zpěvu, hry na nástroje a dalších pomůcek; elementární kompozice.
Kolektivní výuka
Použité výukové metody budou s ohledem na didaktiku hudební i pohybové výchovy reflektovány a analyzovány na konci každého setkání. - Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář; zápočet udělen za docházku (min. 80 %) a aktivní účast v hodinách.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/HV101