IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc. (přednášející)
Mgr. Lucie Vozáková (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IVp003/01: Út 17:00–18:50 učebna 76, L. Mudroch Lukášová, L. Vozáková
Předpoklady
V případě nízkého počtu zapsaných studujících nebude předmět vyučován.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je veden behaviorálními analytičkami s mezinárodní certifikací BCBA (Board Certified Behavior Analyst), které ve své praxi pracují s dětmi s neurovývojovou poruchou. Cílem předmětu je představit studentům vybrané behaviorální postupy, které lze využít při rozvoji komunikačních dovedností a při intervenci zaměřené na chování. Předmět volně navazuje na předmět Behaviorální přístupy v učení (jeho předchozí absolvování není podmínkou), zaměřuje se však převážně prakticky na nácvik základních dovedností a technik užívaných u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci behaviorálních intervencí v domácím prostředí, ve škole nebo v centrech rané intervence.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
- měřit a zaznamenávat data o chování a učení dítěte a provádět jejich jednoduchou analýzu
- aplikovat základnípravidla a postupy behaviorálníanalýzy při přímé práci s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- navrhnout řešení v situacích s méně závažným problémovým chováním
Osnova
  • Základní pojmy behaviorální analýzy používané v praxi.
  • Měření a záznam dat o učení a chován.
  • Postupy při učení dovedností - učení v přirozeném prostředí (NET), intenzivní učení (ITT).
  • Používání dopomoci při učení (promptů).
  • Tvarování a řetězení při učení každodenních dovedností.
  • Analýza funkcí chování, antecedentní intervence, diferencované posilování a vyhasínání.
  • Základní postupy při redukci problémového chování.
Literatura
    povinná literatura
  • Baer, D. M., Wolf, M. M., Risley, T. R. (1968) Some current dimensions of applied behavior analysis. Journal of Applied Behavior Analysis, 1, 91–97.
  • BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN. Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami. 4. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 207 s. ISBN 978-80-210-9212-9. info
  • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
Výukové metody
seminář, workshop
Metody hodnocení
Aktivníúčast na praktických seminářích, písemné vypracování plánu učení, kolokvium.
Konkrétní požadavky k individuálním pracím (rozsah, obsah, termíny odevzdání) budou zveřejněny ve studijních materiálech. Vypracované úkoly student vloží do odevzdávárny v IS MU, příp. bude prezentovat na semináři (dle pokynů). Vyučující ke zpracovaným úkolům poskytne zpětnou vazbu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2021, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.