PdF:SZ6058 Základy jazykové kultury a rét - Informace o předmětu
SZ6058 Základy jazykové kultury a rétoriky
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ6058/01: Út 12:00–12:50 učebna 50, D. Sochorová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 5 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-FI)
- Francouzský jazyk pro hospodářskou a administrativní činnost (program PdF, B-HPS)
- Hlasová výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hra na klavír se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - francouzský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - německý jazyk (program PdF, B-SPE)
- Lektorství cizího jazyka - ruský jazyk (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika - inkluzivní vzdělávání (angl.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - inkluzivní vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - inkluzivní vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na inkluzivní vzdělávání pro střední školy (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu je student schopen: 1. tvořit psané i mluvené projevy ve spisovné češtině. 2. kultivovaně se vyjadřovat a vystupovat. 3. obhájit své názory proti oponentům, vhodně argumentovat a rozpoznat manipulaci.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen: vytvořit bez chyb datovou prezentaci; rozlišit verbální, paraverbální a neverbální komunikační prostředky; kultivovaně se vyjadřovat a vhodně argumentovat.
- Osnova
- 1. Základní předpoklady jazykové kultury. Orientace v češtině. Spisovnost a nespisovnost ve společenské komunikaci. 2. Požadavky kladené na kultivované vyjadřování z hlediska kultury řeči. Jazyková správnost, normy, kodifikace, úzus. Základní kodifikační příručky a současná literatura o češtině;. 3. Správnost mluvnická, pravopisná a výslovnostní. 4. Rétorika, funkční vymezení řečnického stylu. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů, stylová vrstva řečnická. Zvukové prostředky. 5. Dějiny rétoriky. 6. Falešné argumenty a řečnické triky. 7. Komunikační maximy. 8. Komunikace verbální a neverbální. Potřeby komunikační praxe v souvislosti s kulturou řeči.
- Literatura
- HÁJKOVÁ, Eva. Rétorika pro pedagogy : základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace, jaké jazykové prostředky zvolit, jak zvládnout interpretaci textu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024719900. URL info
- ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika : jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. 3., doplněné vydání. Praha: Grada, 2009, 141 stran. ISBN 9788024729657. URL info
- MINÁŘOVÁ, Eva, Marie KRČMOVÁ, Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. info
- LOTKO, Edvard. Kapitoly ze současné rétoriky. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999, 166 s. ISBN 807067685X. info
- LANGER, Antonín. Úspěch veřejné promluvy : kapitoly z rétoriky. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1993, 103 s. ISBN 807168063X. info
- Výukové metody
- Aktivní účast studentů na semináři, tvorba a přednes prezentací, rétorická cvičení.
- Metody hodnocení
- Forma ukončení předmětu je stanovena v každém semestru, kdy seminář probíhá, a je uvedena ve Studijních materiálech předmětu v ISu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SZ6058