PdF:SZ6065 Individuální pedagogická praxe - Informace o předmětu
SZ6065 Individuální pedagogická praxe - třída
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Alena Baslerová (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Studenti v rámci této praxe získávají počáteční empirickou orientaci v práci s dětmi ve škole, což vede k pochopení a utvrzení jejich profesní orientace a motivace pro výchovu a vzdělávání a k vytváření komplexní (racionální, dovednostní) představy o učitelské profesi (praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce.
- Výstupy z učení
- Student je schopen připravit pedagogickou aktivitu dle potřeb cílové skupiny v zájmovém vzdělávání. Student dokáže navrhnout vhodné metody práce pro konkrétní cílovou skupinu s ohledem na věk účastníků a podmínky pro tuto aktivitu. Student dokáže reflektovat pedagogickou činnost.
- Osnova
- Praxe může být vykonávána na školách zvolených studentem a schválených garantem pedagogické praxe. Je možné vést výukové programy pro školy, které nejsou realizovány ve škole, ale třída na ně dochází do jiné organizace (VIDA, muzea, galerie, knihovny, univerzita...). Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Student si po dobu individuální pedagogické praxe vede pedagogický deník, ve kterém chronologicky zaznamenává údaje o vlastních aktivitách s dětmi a jejich hodnocení (plánování, průběh, výsledky pozorování, výsledky vlastní pedagogické činnosti na pedagogické praxi). Praxe probíhá v rozsahu minimálně 2 hodin týdně, nebo blokově - pokud jde o jednorázové semináře např. 4 hodinový seminář, který se pravidelně opakuje vždy pro jinou třídu.Dále může jít o vedení aktivit na škole v přírodě (délka trvání pobytové akce je alespoň 5 dní). Úkoly: 1) Sestavte plán své činnosti s dětmi, uvědomte si, čeho chcete dosáhnout. 2) Zaznamenejte specifika práce se skupinou dětí (mládeže) při Vámi vedené aktivitě. Zohledněte prostředí, kde jsou aktivity vedeny. 3)Zaznamenejte, jak jsou v zájmovém vzdělávání stanovována pravidla pro práci ve skupině a jak jsou uplatňována. 4)Reflektujte vybranou situaci, kterou jste během praxe dobře zvládnul/a. Zápočet studenti obdrží po odevzdání výstupů (deník a potvrzení o praxi - odevzdávárna is) v elektronické podobě a absolvování skupinového reflektivního setkání k ukončení předmětu. Skupinové setkání proběhne dle termínů v informačním systému. Na setkání je třeba se přihlásit v isu.
- Literatura
- ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
- JANÍK, Tomáš a Jiří HAVEL. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
- Výukové metody
- Student vykonává činnosti pomocníka učitele, vede samostatně vzdělávací aktivity, podílí se na přípravě, realizaci a evaluaci výukových aktivit ve škole i mimo ni (výukové programy v jiných organizacích jako jsou knihovny, muzea, galerie, univerzity aj.). Praxe se uskutečňuje jako asistentská práce učitele, pomoc učiteli při výuce, náslechy a další aktivity ve škole nebo vedení vlastních výukových či rozvojových programů v rámci neziskové organizace či jiné, poskytující vzdělávání dětem a mládeži. Celkem se jedná o 30 hodin aktivní práce. Možno plnit průběžně nebo jednorázově (např. 4 hodinová bloková výuka apod.), výcvik - lyžování, plavání, turisticka, školy v přírodě.
- Metody hodnocení
- Individuální aktivní činnost studenta na praxi, vedení pedagogického deníku, skupinová reflexe praxe, zápočet.
- Informace učitele
- Kontaktujte garanta praxe s návrhem činnosti na praxi na mail: skarkova@ped.muni.cz. Přihlašte se na závěrečnou skupinovou reflexi v informačním systému. Potvrzení o praxi a reflektivní deník z praxe vložte do odevzdávárny před termínem skupinové reflexe. Formulář k potvrzení praxe najdete na webu praxí zde: http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/praxe-spolecneho-zakladu
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SZ6065