PdF:FC6104 Oborové kompendium - Informace o předmětu
FC6104 Oborové kompendium
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC6104/Kombi01: So 25. 3. 16:00–17:50 učebna 1, So 22. 4. 8:00–10:50 učebna 1, 17:00–19:50 učebna 5, P. Pecina
FC6104/Prez01: St 14:00–15:50 laboratoř 84, P. Pecina - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS) (4)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na doplnění a rozšíření (kompenzaci) vědomostí a dovedností v oblasti obecné pedagogiky, didaktiky a psychologie v souladu s požadavky na státní závěrečné zkoušky z pedagogiky a psychologie. Obsahem předmětu je opakování a doplnění vybraných témat pedagogiky a psychologie.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu se student orientuje v oblasti obecné pedagogiky, didaktiky a v oblasti vybraných témat psychologie.
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů. Pedagogika jako věda, pedagogické disciplíny, složky výchovy, činitelé výchovného procesu, vybrané poznatky z historie pedagogiky. Česká výchovně vzdělávací soustava. Pedagogický výzkum, fáze výzkumu, vybrané vědeckovýzkumné metody a nástroje. 2. Axiologické dimenze a hodnotová orientace člověka jako součást jeho výchovy (axiologie, pojem hodnota – hodnoty, vztah mezi potřebou a hodnotou, druhy hodnot, dimenze biologická, civilizační a kulturní, globální ohrožení, konzumní orientace, humanismus, tolerance). Mravní výchova žáků (cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy, prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova, etické aspekty RVPZV v kompetencích žáka, ve vzdělávacích oblastech, v průřezových tématech). Problém kázně a svobody ve výchově (sociálně-filosofické souvislostí kázně a svobody, anomie, liberalismus, postmodernismus, kázeň, druhy kázně, individuální a sociální funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti). 3. Psychologie jako věda, Základní a aplikované psychologické disciplíny. Kategorie osobnost v psychologii. Teorie osobnosti. Pojem vědomí v psychologii. Jáství, sebepojetí, sebeobraz. Poznávací procesy. Senzorické procesy, vnímání. Imaginace (představy, fantazie). Pozornost (vymezení, typy, vlastnosti, poruchy). Myšlení a řeč. Myšlenkové operace. Usuzování. Rozhodování. Chápání pojmů a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Vývoj myšlení a řeči v ontogeneze. Kognitivní styl. Poruchy řeči (poruchy výslovnosti, artikulace, sociálního užití). Inteligence (vymezení, teorie, druhy, její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová výkonnost v rámci mentální retardace). Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Teorie učení. Zákony učení. 4. Transfer a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní). Frustrace, frustrační tolerance. Pojem psychická deprivace. Stres. Náročné životní situace. Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladaptace. Syndrom vyhoření.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. info
- ŘÍČAN, Pavel. Psychologie : příručka pro studenty. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 286 stran. ISBN 8071789232. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika. Vyd. 2. Olomouc: Hanex, 2000, 192 s. ISBN 808578324X. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 80-200-0689-3. info
- neurčeno
- VALIŠOVÁ, a., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-7840-2
- Výukové metody
- Přednáška, seminář.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. K udělení kolokvia je třeba absolvovat závěrečný didaktický test. Minimální úspěšnost 70%.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují si všichni jednooboroví studenti zaměření - Technické obory, Obchod a služby, Dopravní služby, Zdravotnické obory.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/FC6104