PdF:FJ3022 Literatura frankofonních zemí - Informace o předmětu
FJ3022 Literatura frankofonních zemí
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 1/0/0. kombinované studium 4 hod. konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marcela Poučová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Dodavatelské pracoviště: Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každý lichý čtvrtek 15:00–16:50 učebna 56
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (4)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (3)
- Cíle předmětu
- Předmět přináší stručný vhled do problematiky literatury frankofonních zemí od počátků po současnost s největším důrazem na dějiny těchto literatur v období 19. a 20. století. Přináší vhled do vývoje jednotlivých literárních tendencí, směrů a skupin vzhledem k dobovému kulturnímu kontextu jednotlivých zemí. Představuje studentům medailony nejdůležitějších autorů a vybízí k interaktivní analýze vybraných textů. Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem jednotlivých frankofonních literatur, tak aby samostatně dokázali charakterizovat jejich shodné a odlišné rysy a aby dokázali znalost těchto kultur a literatur vhodně uplatnit ve výuce francouzského jazyka. K tomuto kurzu je připraven e-learningový materiál na moodle PdF MU.
- Výstupy z učení
- Na závěr tohoto kurzu studenti: - získají přehled dějin literatury frankofonních zemí od počátků po dnešek s největším důrazem na 19. a 20. století; - naučí se zasadit literární tendence, směry a skupiny do širšího dobového kulturního kontextu; - analyzovat vybrané texty; - porozumí jakým způsobem vhodně pracovat s literárním textem v hodinách francouzského jazyka na ZŠ či na jazykových školách.
- Osnova
- 1. Literatura Švýcarska. 2. Literatura Belgie. 3. Literatura francouzské části Kanady. 4. Literatura oblasti Karibiku. 5. Literatura francouzsky mluvících zemí v Africe.
- Literatura
- Poučová, M. (2009). Frankofonní literatura. Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1731
- Šrámek, J. (2012). Panorama francouzské literatury: od počátku po současnost 2. Brno: Host.
- Kyloušek, P. (2005). Dějiny francouzsko-kanadské a quebecké literatury. Brno: Host.
- Viart, D., & Vercier, B. (2008). La littérature française au présent: héritage, modernité, mutations. Paris: Bordas.
- Brahimi, D. (2001). Langue et littératures francophones. Paris: Ellipses.
- Gorceix. P. (2000). Littérature francophonne de Belgique et de Suisse. Paris: Ellipses.
- Výukové metody
- Přednáška.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a odevzdání seminární práce.
- Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Student vypracuje seminární práci v rozsahu 3 normostran (1800 úhozů na stranu), kterou nejprve přednese v semináři a následně odevzdá písemně. Práce musí obsahovat všechny požadované náležitosti a po jazykové stránce musí odpovídat jazykovým znalostem úrovně B2-C1 Evropského rámce pro jazyky. Podrobnější informace o ukončení předmětu naleznou studenti ve studijních materiálech předmětu. Kombinované studium: studenti jsou povinni se zúčastnit nejméně poloviny konzultací .
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/FJ3022