PdF:SP0010 Speech and Language Disability - Informace o předmětu
SP0010 Speech and Language Disability
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP0010/01: Pá 17. 2. 8:00–11:50 učebna 52, Pá 24. 3. 8:00–11:50 učebna 52, Pá 14. 4. 8:00–11:50 učebna 60, K. Richterová
- Předpoklady
- A prerequisite is the basic orientation in the field of speech and language therapy, a good orientation in the education system, pupils with impaired communication ability, including educational programs.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Student acquires theoretical knowledge from the area communication and impaired communication ability. Student will learn the specifics of speech ontogenesis, will acquire knowledge concerning the characteristics of communication skills depending on the type and form. Upon completion of the course the student will understand the issue of development of speech of pupils with impaired communication ability of the point of view language levels. Student will acquire basic skills in the education of persons within the system of education for people with impaired communication ability.
- Výstupy z učení
- After completing this course, student will be able to define the specifics of care for people with impaired communication ability from birth to end of life.
- Osnova
- Conception of domain „speech and language therapy“, role of the speech and language therapy in the science system, cooperation with another disciplines, speech and language therapeutist, system of providing speech and language therapy providing in the Czech Republic, legislation. Verbal, nonverbal communication, communication process in the education of pupils with impaired communication ability. impaired communication ability, classification. Child and pupil with impaired communication ability at different types of schools. Speech and language ontogenesis, developmental stages and preverbal stages. Psychological and social factors in the development of speech and language. Linguistic levels. Impaired development of speech and language and his reflection in the educational process. Speech and language therapy for children with impaired development of speech and language, possibility of influencing the development of speech and language at school. Approaches to development of pupils with different forms of impaired communication ability. Approaches to development of language levels. Communicative competences.
- Literatura
- povinná literatura
- BOČKOVÁ, Barbora, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ a Petr KOPEČNÝ. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 187 s. ISBN 978-80-210-8411-7. info
- doporučená literatura
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka GAJZLEROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Support Measures for Students with Special Education Needs in Mainstream Schools in the Czech Republic and Abroad. první. Brno: MU, 2017, 198 s. ISBN 978-80-210-8504-6. info
- neurčeno
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Helena VAĎUROVÁ. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 217 s. ISBN 978-80-210-7726-3. info
- Výukové metody
- consultations, discussions, homework, semestral paper
- Metody hodnocení
- final written test (it is necessary to successfully cope with 75 % correct answers), case study (person with impaired communication ability)
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- According to the composition of the group of students will be discussion take place in Czech, English or German language.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SP0010