PdF:SP3922 Obor: Oftalmopedie 2 - Informace o předmětu
SP3922 Obor: Oftalmopedie 2
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3922/Kombi01: Pá 10. 3. 8:00–13:50 učebna 50, Pá 28. 4. 8:00–13:50 učebna 54, Pá 12. 5. 8:00–13:50 učebna 54, P. Röderová
SP3922/Prez01: Út 8:00–10:50 centrum, P. Röderová - Předpoklady
- SP3921 Obor: Oftalmopedie 1
Absolvování základů oftalmopedie a kurzu specializace Oftalmopedie 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia se zaměřením na vliv zrakového postižení na kvalitu života. Předmět studenty seznámí s možnostmi poradenství a intervence u osob s postižením zraku v jednotlivých věkových obdobích.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu postižení zraku na kvalitu života člověka dle věkových období;
- určit a popsat současné možnosti poradenství a intervence se zaměřením na věková období;
- popsat faktory, jež ovlivňují výběr speciální pomůcky pro zvládání samostatného života;
- aplikovat v praxi základní doporučení pro doprovázení osoby s postižením zraku a doporučení pro samostatný pohyb a orientaci v prostoru člověka s těžkým postižením zraku; - Osnova
- Speiciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku. Podpora specifických kompetencí dětí a žáků s postižením zraku. Orientace v prostoru a samostatný pohyb osob s postižením zraku. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím. Poradenství a intervence poskytované napříč životem osoby s postižením zraku. Kombinované postižení. Hluchoslepota. Rodina dítěte s těžkým zrakovým a s kombinovaným postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- SCHINDLEROVÁ, Olga. Na ruce si nevidím : praktické dovednosti pro život se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Okamžik, 2007, 230 s. ISBN 9788086932101. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- Výukové metody
- Seminář. Videa, prezentace, diskuse.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
- Informace učitele
- Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SP3922