FC0002 Environmentální témata

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC0002/KombiPred01: Pá 23. 2. 13:00–14:50 laboratoř 86, Pá 12. 4. 13:00–14:50 laboratoř 86, Pá 19. 4. 16:00–17:50 laboratoř 86, Pá 10. 5. 15:00–16:50 laboratoř 86, A. Bayerová, T. Miléř
FC0002/PrezPred01: Čt 22. 2. 9:00–9:50 laboratoř 86, Čt 29. 2. 9:00–9:50 laboratoř 86, Čt 7. 3. 9:00–9:50 laboratoř 86, Čt 14. 3. 9:00–9:50 laboratoř 86, Čt 21. 3. 9:00–9:50 laboratoř 86, Čt 28. 3. 9:00–9:50 laboratoř 86, A. Bayerová, T. Miléř
FC0002/PrezSem01: Út 20. 2. 17:00–17:50 laboratoř 86, Út 27. 2. 17:00–17:50 laboratoř 86, Út 5. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, Út 12. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, Út 19. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, Út 26. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, A. Bayerová, T. Miléř
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o vybraných Environmentálních tématech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na přírodovědné aspekty environmentalistiky jako vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností potřebných pro výuku průřezového tématu Environmentální výchova na základní škole. Z těchto důvodů jsou do seminářů zařazeny praktické úlohy a s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod. Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o Environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod. Dovednosti: Dokázat identifikovat environmentální problémy na lokální i globální úrovni a rozpoznat jejich vzájemné vztahy. Znát možná řešení envi. problémů a umět je prakticky využívat. Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí. Student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Základní témata environmentální problematiky na lokální i globální úrovni.
- Student dokáže na základě nabytých znalostí realizovat konkrétní opatření na zmírnění negativních ekologických dopadů lidské činnosti a sám sebe před těmito nepříznivými dopady chránit.
Osnova
  • 1. Průřezové téma Environmentální výchova v rámci RVP ZV 2. Ekologie a environmentalistika - základní pojmy 3. TUR a jeho předpoklady 4. Biosféra a antroposféra 5. Polutanty, toxicita, prevence 6. Odpadní látky 7. Energie a ekologie 8. Energetická náročnost budov 9. Energetická náročnost spotřebičů 10. Globální environmentální problémy 11. Globální změna klimatu 12. Populační růst a ekologická kapacita Země
Literatura
    povinná literatura
  • MILÉŘ, Tomáš a Jan HOLLAN. Klima a koloběhy látek – Jak funguje klimatický systém Země, proč a jak se klima mění. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7109-4. URL info
    doporučená literatura
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
  • KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
Výukové metody
přednáška a seminář
Metody hodnocení
kolokvium
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC0002