PdF:FC1023 Molekulová fyzika a termodynam - Informace o předmětu
FC1023 Molekulová fyzika a termodynamika s experimenty
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/0/3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC1021 Mechanika s experimenty
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace o další aprobační předmět (program PdF, C-CV, směr Fyzika pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o tématu Molekulová fyzika a termodynamika na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na logickou stavbu této vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností, potřebných pro výuku fyziky na základní škole Z těchto důvodů je do přednášky zařazeno větší množství jednoduchých pokusů a zdůrazněn vztah probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti, technickým aplikacím apod.).
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student schopen aplikovat:
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o tématu Molekulová fyzika a termodynamika s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti, technickým aplikacím apod.
Dovednosti: Dokázat identifikovat principy přírodních dějů a technických aplikací. Provést dostatečnou aproximaci na bázi základních fyzikálních zákonů a provést následné výpočty jednoduchých aplikačních příkladů. Znát jednoduché pokusy a vztah probírané látky k praktickým aplikacím. Dokázat provádět kvalifikovaný odhad hodnot.
Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity a významu vědecké práce. - Osnova
- 1. Základní poznatky kinetické teorie látek; Částicová struktura a neustálý neuspořádaný pohyb částic látky
- 2. Látkové množství; Termodynamická soustava a okolí, stavové veličiny
- 3. Teplota a její stupnice, roztažnost látek
- 4. Teplo, kalorimetrická rovnice
- 5. Skupenství, fázový diagram
- 6. Vnitřní energie, termodynamické zákony
- 7. Vlastnosti ideálního plynu, základy kinematické teorie plynů
- 8. Tlak plynu; Stavová rovnice
- 9. Děje v plynech
- 10. Stavové diagramy, kruhový děj
- 11. Přenos tepla, tepelná vodivost
- 12. Entropie, třetí věta termodynamiky.
- Literatura
- povinná literatura
- HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika. 1. vyd. Brno, Praha: Vutium, Prometheus, 2001. ISBN 80-214-1868-0. info
- neurčeno
- DOLEŽAL, Radek. Demonstrační experimenty pro střední školy - molekulová fyzika a termika. Edited by Zdeněk Bochníček. 2009, 37 l. URL info
- BARTUŠKA, Karel a Emanuel SVOBODA. Fyzika pro gymnázia :molekulová fyzika a termika. 4. přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2000, 244 s. ISBN 80-7196-200-7. info
- NEČESAL, Libor. Standardizace gymnaziálního učiva fyziky molekulová fyzika a termika. Edited by Aleš Lacina. 1999, 99 s. info
- HOLUBOVÁ, Renata a Vladislav KOLESNIKOV. Cvičení z fyziky (molekulová fyzika a termodynamika). 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996, 111 s. ISBN 8070676078. info
- LANDAU, Lev Davidovič a Aleksandr Isaakovič KITAJGORODSKIJ. Fyzika pro každého : mechanika/termika. Praha: Horizont, 1975, 289 stran. info
- VORÁČEK, Miroslav. Sbírka úloh z fyziky pro žáky ZDŠ : mechanika, molekulová fyzika, termika. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968, 173 s. URL info
- Výukové metody
- přednáška, početní cvičení a demonstrační experimenty; přednáška bude probíhat formou rozpravy na základě předchozího samostatného studia zadaného tématu s následným shrnutím
- Metody hodnocení
- Zkouška (písemná, experimentální a ústní) s průběžným hodnocením v rámci semestru: - aktivní práce na seminářích (počítání modelových úloh) průběžné odpovědníky a písemné testy (min. 50% úspěšnost) - závěrečná písemná a ústní zkouška, jejíž součástí může být jednoduchý školský experiment (realizovaný či komentovaný).
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC1023