PdF:FC2832 Fyzika v běžném životě - Informace o předmětu
FC2832 Fyzika v běžném životě
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- FC2024 Didaktika fyziky 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (6)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu jsou fyzikální poznatky z běžného života a jejich interpretace pro různé cílové skupiny vzdělávání.
Vědomosti: technická řešení na bázi fyzikálních jevů a zákonů
Dovednosti: sestavit experimentální, výpočetní úlohu s údaji praktického života, porozumění konceptům jednotlivých partií fyziky
Postoje: utvořit si vztah k soudobým technickým zařízením lidstva - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- vytvářet výukové materiály (pracovní listy, úlohy, experimenty) ukazující užití fyzikálních poznatků v běžném životě
- analyzovat praktické situace a technické vymoženosti lidstva a dokázat o nich pojednat z fyzikálního pohledu
- vysvětlovat předložené problémy pomocí jednotlivých fyzikálních konceptů - Osnova
- 1. Fyzikální úlohy a jejich význam pro pochopení učiva fyziky.
- 2.–6. Mechanika, termodynamika, elektromagnetické pole, optika v úlohách ze života
- 7.–8. Popisná a grafická znázornění
- 9.–11. Náměty pro jednoduchá měření a pro aplikaci fyziky v běžném životě a technické praxi.
- 12. Příprava projektové výuky pro žáky
- Literatura
- povinná literatura
- HEWITT, Paul G. Conceptual physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley, 2002, 790 s. ISBN 0-321-05202-1. info
- HEWITT, Paul G. Conceptual physics : practicing physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley, 2002, 238 s. : i. ISBN 0-321-05153-X. info
- NAHODIL, Josef. Fyzika v běžném životě. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 149 s. ISBN 80-7196-005-5. info
- doporučená literatura
- Šantavý, Ivan: Mechanika, SPN 1993, ISBN 80-04-26139-6
- VACULOVÁ, Ivana a Milan KUBIATKO. Projektová výuka v přírodovědných předmětech. In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5. 2011. info
- HEWITT, Sally. Zábavné pokusy v přírodě. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002, 112 s. ISBN 807200641X. info
- Výukové metody
- frontální výuka v kombinaci se vzájemným vzděláváním studentů
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupů s vlastní prezentací úkolů. Vytvořená prezentace na zvolené téma, s otázkami (alespoň 15) takovými, aby pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového (nejčastěji konceptuální otázky). Adaptovat interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny (žáci základní školy a střední školy). Vložit do prezentace zkušenosti z aplikace tématu a otázek v pedagogické praxi. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.
Kombinované studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupů s vlastní prezentací úkolů. Vytvořená prezentace na zvolené téma, s otázkami (alespoň 15) takovými, aby pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového (nejčastěji konceptuální otázky). Adaptovat interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny (žáci základní školy a střední školy). Vložit do prezentace zkušenosti z aplikace tématu a otázek v pedagogické praxi. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.
CŽV studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupů s vlastní prezentací úkolů. Vytvořená prezentace na zvolené téma, s otázkami (alespoň 15) takovými, aby pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového (nejčastěji konceptuální otázky). Adaptovat interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny (žáci základní školy a střední školy). Vložit do prezentace zkušenosti z aplikace tématu a otázek v pedagogické praxi. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/FC2832