IPP05 Pedagogical and psychological practice

Faculty of Education
Spring 2024
Extent and Intensity
0/1/2. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D.
Department of Primary Education – Faculty of Education
Contact Person: Olga Bubnová
Supplier department: Department of Primary Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
IPP05/KombiSem01: Fri 8. 3. 12:00–13:50 učebna 37, Fri 10. 5. 10:00–11:50 učebna 22, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/KombiSem02: Fri 8. 3. 12:00–13:50 učebna 42, Fri 10. 5. 10:00–11:50 učebna 41, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem01: Wed 28. 2. 16:00–17:50 učebna 39, Wed 10. 4. 16:00–17:50 učebna 39, Wed 24. 4. 16:00–17:50 učebna 39, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem02: Wed 28. 2. 16:00–17:50 učebna 42, Wed 10. 4. 16:00–17:50 učebna 42, Wed 24. 4. 16:00–17:50 učebna 42, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem03: Wed 28. 2. 18:00–19:50 učebna 39, Wed 10. 4. 18:00–19:50 učebna 39, Wed 24. 4. 18:00–19:50 učebna 39, V. Rodová, J. Sklepníková
IPP05/PrezSem04: Wed 28. 2. 18:00–19:50 učebna 42, Wed 10. 4. 18:00–19:50 učebna 42, Wed 24. 4. 18:00–19:50 učebna 42, V. Rodová, J. Sklepníková
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course provides students with an opportunity to gain insight into their own interaction skills, supports their creativity, personal and social development. Students observe educational reality as a source of professional vision and self-reflection. The aim of the course is to get acquainted with the concept of effective communication, work with a professional portfolio and realize one's strengths and weaknesses. The internship takes place at primary schools of your choice. The internship is followed by seminars, where students solve specific tasks and reflect on practical experiences, which place them in the theoretical context of social psychology.
Learning outcomes
At the end of the course the students should be able to: recognize effective communication; diagnose their individual characteristics; create your professional portfolio; know their personal strengths and to know how to develop them.
Syllabus
  • My strenghts Indicators of the effective communication Professional portfolio Practice reflection, development of the professional perception
Literature
    required literature
  • Slezáčková, A. (2010). Silné stránky charakteru a ctnosti. In Blatný, M. et al., Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In Blatný a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  • Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Edited by Eva Machková. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 187 stran. ISBN 9788026203742. info
    recommended literature
  • Valenta, J. (2000). Učit se být. Praha: Agentura Strom.
  • Way, B. (2014). Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a ARTAMA.
  • Tomková, A. & Marušák, R. & Provazník, J. (2012). Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK.
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk and Václav MERTIN. Hry pomáhají s problémy : hry a hrátky pro rodiče a dítě. Vyd. 3. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200536. info
  • MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ and Veronika RODOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 9788073674724. info
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
    not specified
  • Slezáčková, A. (2012). Pozitivní psychologie. Praha: Grada.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 195 stran. ISBN 9788026209782. info
  • HRABAL, Vladimír and Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 146 s. ISBN 8071780421. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život : sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 174 s. ISBN 8085282798. info
Teaching methods
Class discussion, groupwork, lecture, homework
Assessment methods
Active participation on seminars and practice at primary schools fulfilling given tasks, writing a pedagogicaL diary, assessment of a student at pedagogical-psychological practice, a professional portfolio management.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 4 konzultace a 8 hodin praxe v ZŠ za semestr v KS.
The course is also listed under the following terms Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/IPP05