PdF:SP3030 Etopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SP3030 Etopedie – základy oboru
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Ondřej Ling (přednášející)
Mgr. Hana Moravčíková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Monika Nejezchlebová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Petra Pírková (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Veronika Kolková (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3030/Kombi01: Pá 23. 2. 8:00–13:50 učebna 30, Pá 1. 3. 8:00–13:50 učebna 30, O. Ling
SP3030/Prez01: Út 18:00–19:50 učebna 50, O. Ling - Předpoklady
- -
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci dětí v riziku poruch chování a s poruchami emocí a chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni uchopit danou problematiku z hlediska vývoje poruchy emocí a chování a též by měli být schopni analyzovat její dopady do života a budoucnosti dítěte a jeho okolí.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni uchopit danou problematiku z hlediska vývoje poruchy emocí a chování a též by měli být schopni analyzovat její dopady do života a budoucnosti dítěte a jeho okolí.
- Osnova
- Etopedie v systému speciální pedagogiky. Inkluzivní přístup.
- Porucha emocí a chování (PECh) a její dynamika.
- Definice PECh v kontextu kvality života.
- PECh a její důsledky - speciální vzdělávací (edukační) potřeby.
- PECh ve výuce a učení.
- Podpora dítěte s PECh v podmínkách školy. Individuální a systémová podpora, posilování a provázení dítěte v riziku.
- Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 108 s. ISBN 80-85866-23-4. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Seminář. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP3030