PdF:SP7MK_MTO2 Metodologie 2 - Informace o předmětu
SP7MK_MTO2 Metodologie 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
Metodologie 1 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student seznámen se zásadami kvalitativního a kvantitativního výzkumu, základními technikami a pravidly jejich užití při vlastním výzkumu. Porozumí základním principům indukce a dedukce a základním konceptům vědeckého výzkumu, jako je teorie, operacionalizace, hypotézy, reliabilita, validita, reprezentativita. Osvojí si schopnost naplánovat vlastní výzkum, navrhnout adekvátní metodologický postup, zkonstruovat výzkumné nástroje a posoudit jejich aplikovatelnost a diskutovat o překážkách, které je při realizaci výzkumu mohou potkat.
- Osnova
- Věda jako způsob poznávání světa, sociální vs. přírodní vědy, korelace, kauzalita Logika kvantitativního výzkumu Logika kvalitativního výzkumu Hypotéza, výběr vzorku, validita a reliabilita výzkumu Od výzkumné otázky k hypotéze Fáze výzkumu Typy výzkumu Dotazník a rozhovor jako nstároje sběru dat Základní tradice kvalitativního výzkumu Práce v terénu, terénní poznámky, vztah s informanty, analýza dat v kvalitativním výzkumu Etické aspekty výzkumu
- Literatura
- KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
- PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. info
- Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- Výzkumné metody v pedagogice :příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Edited by Peter Gavora. [1. vyd.]. Brno: Paido, 1996, 130 s. ISBN 80-85931-15-X. info
- Výukové metody
- přednáška- teoretická příprava v oblasti metodologie, semestrální projekt návrhu plánu výzkumu,
- Metody hodnocení
- zkouška (písemný test hodnocený 0-35 body) Celkem je nutné získat 21 ze 35 bodů. Bližší informace ve Studijních materiálech předmětu v IS/
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SP7MK_MTO2