SPDC019 Profilace - širší vědní základ - Těžké a souběžné postižení více vadami

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPDC019/Prez01: Čt 18:00–18:50 kancelář vyučujícího, L. Matoušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: Porozumět a umět aplikovat poznatky z oboru pedagogika jedinců s více vadami v praxi. Prohloubit si znalosti z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie a spojit si je se znalostmi z psychologie, sociologie a medicínských oborů (neurologie, ortopedie, fyzioterapie, psychiatrie, oftalmologie, ORL foniatrie). Umět pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Porozumět a umět aplikovat poznatky z oboru pedagogika jedinců s více vadami v praxi.
- Získat prohloubené znalosti z oboru – oftalmopedie, psychopedie a samotopedie
- Umět si je spojit se znalostmi psychologie, sociologie, filozofie a medicínských oborů (neurologie, ortopedie, fyzioterapie, psychiatrie, oftalmologie, ORL, foniatrie).
- Umět pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními
- Umět uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami
- Znát významné teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí zájmu oboru, a to v národním i mezinárodním kontextu.
- Umět se orientovat v odborné literatuře oboru naší i zahraniční a v elektronických databázích.
- Umět využít získané poznatky ke zpracování přehledové studie z daného oboru
- Umět zpracovat případovou studii s využitím poznatků z daného oboru, psychologie handicapu a poruch psychického vývoje.
Osnova
  • OBECNÉ OKRUHY
    - Terminologická východiska: vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory, klasifikace.
    - Edukace jedinců více vadami: definice, předmět, východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální, cíl, úkoly, principy ametody edukace, poradenské služby.
    - Speciálně pedagogická diagnostika a diagnostická kritéria.
    - Poskytovaná podpora: intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci, facilitace.
    Specializační okruhy: - Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO, s mentálním postižením, s vadami zraku.
    - Problematika okruhu jedinců se zrakovým postižením učení zrakově postižených dětí v raném věku, metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC,s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých.
    - Charakteristika okruhu jedinců hluchoslepých, specifika edukace, institucionální vzdělávání.
    - Systém edukace pro žáky se zrakovým postižením, specifika výuky, metodika ve výuce.
    - Rozvoj zrakového vnímání a vyšetřování zrakových funkcí.
    - Prostorová orientace a samostatný pohyb: předmět speciální péče pro žáky s těžkým zrakovým postižením
Literatura
    povinná literatura
  • Keys to educational success : teaching students with visual impairments and multiple disabilities. Edited by Sharon Sacks - Mary C. Zatta. New York: AFB Press, American Foundation for the Blind, 2016, xvi, 588. ISBN 9780891285519. info
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015, 222 stran. ISBN 9788024630717. URL info
  • FRY, Troy a Colleen CORNWALL. Essential for living : a communication, behavior and functional skills curriculum, assessment and professional practitioner's handbook : for children and adults with moderate-to-severe disabilities. Edited by Pat McGreevy. Orlando: Patrick McGreevy, 2014, 287 stran. ISBN 9780985560508. info
  • HEWARD, William L. Exceptional children : an introduction to special education. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 664. ISBN 9781292022024. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • BARTOŇOVÁ, M. a BAZALOVÁ, B. a PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 150 s. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
  • POPE, Pauline M. Severe and complex neurological disability : management of the physical condition. Edited by Lynne Turner-Stokes. Edinburgh: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2007, 284 s. ISBN 9780750688253. info
  • Meeting the needs of children with disabilities : families and professionals facing the challenge together. Edited by Helen K. Waren. Abington, Oxon: Routledge, 2006, ix, 166. ISBN 0415280389. info
  • Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 292 stran. ISBN 8021039779. info
  • CHEN, Deborah a June DOWNING. Tactile strategies for children who have visual impairments and multiple disabilities : promoting communication and learning skills. New York: AFB Press, American Foundation for the Blind, 2006, x, 210. ISBN 9780891288190. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
  • LINTON, Simi. Claiming disability : knowledge and identity. Edited by Michael Bérubé. London: New York University Press, 1998, xv, 203. ISBN 0814751342. info
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea. Oftalmopedie. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 66 s. ISBN 8085931508. info
  • VALENTA, Milan a Olga KREJČÍŘOVÁ. Psychopedie : kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Vyd. 1. Olomouc: Netopejr, 1997, 193 s. ISBN 8090205798. info
Výukové metody
Seminární práce (10 stran A4). Konzultace.
Metody hodnocení
Ústní zkoška a vypracování případové studie žáka s MO a dalším přidruženým postižením (10 stran A4)se zaměřením na vybranou oblast podpory (didaktický postup, metody, pomůcky včetně zpracovaného IVP).
Informace učitele
Další literatura a požadavky vyučujícího budou vždy na začátku semestru upřesněny.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.