PdF:VZB22 Protektivní a rizikové psychos - Informace o předmětu
VZB22 Protektivní a rizikové psychosociální faktory duševního zdraví
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZB22/Kombi01: Pá 5. 4. 9:00–16:50 učebna 27, A. Prokopová
VZB22/Prez01: Pá 19. 4. 9:00–17:50 učebna 27, A. Prokopová
VZB22/Prez02: Pá 10. 5. 10:00–18:50 učebna 42, A. Prokopová
VZB22/Prez03: Pá 12. 4. 11:00–19:50 učebna 39, A. Prokopová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s některými psychosociálními aspekty duševního zdraví, a to zejména s jeho rizikovými a protektivními faktory. V rámci biodromálního psychologického přístupu je akcentována problematika vlivu rodinného soužití na psychické zdraví člověka.
Dalším cílem je umožnit studentům naplánování a realizaci malého výzkumného úkolu, zaměřeného na tuto oblast. - Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu student:
- je schopen porozumět psychosociálním aspektům psychického zdraví
- chápe význam protektivních a rizikových psychosociálních faktorů duševního zdraví člověka a rozumí některým jejich psychodynamickým i behaviorálním faktorům
- rozumí souvislostem rodiny a rodinného soužití s protektivními a rizikovými faktory zdraví člověka
- je schopen naplánovat a realizovat malou výzkumnou sondu, zaměřenou na psychosociální aspekty psychického zdraví. - Osnova
- 1. Psychosociální souvislosti psychického zdraví, úvod do problematiky
- 2. Protektivní a rizikové faktory, ovlivňující duševní zdraví člověka
- 3. Vybraná sociálně psychologická a vývojově psychologická východiska problematiky faktorů psychického zdraví
- 4. Rodina jako kruciální faktor duševního zdraví jedince, funkce rodiny, struktura rodiny, vývojový cyklus rodiny, rodina a dítě, socializace, tranzitorní krize, „vývojové úkoly“
- 5. Rodina a zátěžové situace, rodina v krizi, dlouhodobá krize v rodině, psychické trauma a jeho konsekvence, posttraumatická stresová porucha, posttraumatický růst
- 6. Vybrané podoby zátěžových a krizových situací v rodině I.: Rozvod a opakovaná manželství, porozvodová situace, rekonstruovaná rodina, postavení dítěte v rekonstruované rodině
- 7. Vybrané podoby zátěžových a krizových situací v rodině II.: Rodina a závislost, rodina a vážné onemocnění
- 8. Vybrané podoby zátěžových a krizových situací v rodině III.: Násilí v rodině, člen rodiny v rizikovém postavení, asymetrická agrese
- 9. Transgenerační přenos traumatu, porozumění přenosu traumatu jako cesta k možné reparaci jeho následků, resp. prevenci případných souvisejících rizik pro psychické zdraví
- 10. Další významné psychosociální faktory duševního zdraví
- 11. Metodologické minimum I. (výzkum, zaměření, cíl, výzkumné otázky ap.)
- 12. Metodologické minimum II. (volba výzkumných metod, zkoumaný soubor, zpracování dat, výsledky, prezentace výsledků)
- Metodologický tematický okruh je zařazen se záměrem pomoci studentům při plánování a realizaci seminárního úkolu.
- Obsah seminářů:
- Semináře probíhají jako výukové bloky, v nichž studenti prezentují výsledky malých výzkumných úkolů. Úkoly si studenti vybírají na začátku semestru z nabídky, kterou vyučující zveřejní na webovém informačním systému MU. Na úkolu pracují během semestru. Součástí prezentací je vždy diskuze a zpětná vazba od posluchačů a od vyučující.
- Literatura
- SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Třetí vydání. Praha: Portál, 2012, 219 stran. ISBN 9788026202172. URL info
- TÓTHOVÁ, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny : transgenerační přenos vzorců rodinného traumatu a zdroje jeho uzdravení. Translated by Dagmar Pilařová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 250 stran. ISBN 9788073678562. URL info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vydání třetí. Praha: Portál, 2009, 279 stran. ISBN 9788073675684. URL info
- MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
- Health psychology. Edited by Anthony J. Curtis. New York: Routledge, 2000, xvi, 190 p. ISBN 0415192730. info
- Výukové metody
- Prezentace výsledků seminárních úkolů, diskuse, kazuistiky. V průběhu semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu.
- Metody hodnocení
- Během semestru pracuje student na plnění seminárního úkolu; jeho splnění a prezentace je podmínkou k úspěšnému zakončení předmětu.
- Informace učitele
- Podrobné informace a konkrétní instrukce k seminárním úkolům najdou studenti v agendě "STUDIJNÍ MATERIÁLY" k tomuto předmětu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/VZB22