PdF:YPS05 Komunikace a spolupráce se zák - Informace o předmětu
YPS05 Komunikace a spolupráce se zákonným zástupcem a dalšími institucemi pečujícími o děti
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- YPS05/KombiPred01: Pá 1. 3. 9:00–12:50 učebna 35, Pá 3. 5. 9:00–12:50 učebna 35
YPS05/PrezPred01: Pá 1. 3. 9:00–12:50 učebna 35, Pá 3. 5. 9:00–12:50 učebna 35 - Předpoklady
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Předškolní pedagogika (program PdF, N-PP) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen na základě nabytých znalostí vést dialog a komunikovat se zákonnými zástupci dítěte a dalšími institucemi, které o děti předškolního věku pečují (OSPOD, ZŠ, PČR, PPP, SPC, klinický a poradenský psycholog, pedopsychiatr, atd). V předmětu budou probírány nejen obsahové a formální stránky komunikace (neverbální komunikační dovednosti, verbální komunikační dovednosti, teoretické základy vedení rozhovoru), ale bude zaměřen i na nácvik a rozbor konkrétních situací (práce s nespolupracujícím a nemotivovaným rodičem, sdělování náročných témat, zásady vedení průběžné spolupráce, edukace, psychoedukace, atd.). Předmět bude zaměřen také na rozbor specifik jednotlivých institucí, s nimiž může učitel mateřské školy spolupracovat, z tohoto popisu bude poté vycházet rozbor specifik komunikace s těmito institucemi.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu budou studující: - mít přehled o specificích a úkolech institucí, se kterými může učitel mateřské školy spolupracovat - schopni užít teoretické znalosti z oblasti komunikace a vedení rozhovoru v učitelské praxi - schopni kompetentněji vést dialog se zákonnými zástupci a institucemi pracujícími s dítětem
- Osnova
- - Specifika a úkoly institucí pracujících s dítětem (OSPOD, ZŠ, PČR, PPP, SPC, klinický a poradenský psycholog, pedopsychiatr, atd)
- - teoretické základy vedení rozhovoru (proces, setting, obsahové a formální stránky komunikace)
- - vedení motivačního rozhovoru
- - vedení edukačního a psychoedukačního rozhovoru
- - oznamování náročných informací, probírání náročných témat
- - specifika komunikace s dalšími institucemi pracujícími s dítětem
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
- doporučená literatura
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- neurčeno
- SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026206071. info
- TIMUĽÁK, Ladislav. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru : integrativní rámec. Translated by Jana Křížová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 181 s. ISBN 9788026206460. info
- PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinový nácvik, skupinová diskuse, průběžné studium
- Metody hodnocení
- 60% docházka, písemný test (50% správných odpovědí) , úspěšné sehrání modelové situace
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/YPS05