PdF:Bi6001 Seminář k učitelské praxi 2 - Informace o předmětu
Bi6001 Seminář k učitelské praxi 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0.5/0. 3x90 minut při Učitelské praxi 2 a 2x135 minut při Učitelské praxi 3. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Danuše Kotolanová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- !NOWANY( Fy6001 Seminář k učitelské praxi 2 , HL6001 Seminář k učitelské praxi 2 , HV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , CH6001 Seminář k učitelské praxi 2 , KL6001 Seminář k učitelské praxi 2 , OV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , AJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , CJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , De6001 Seminář k učitelské praxi 2 , FJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Kv6001 Seminář k učitelské praxi 2 , MA6001 Seminář k učitelské praxi 2 , NJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , RJ6001 Seminář k učitelské praxi 2 , RV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , SP6001 Seminář k učitelské praxi 2 , TE6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Vi6001 Seminář k učitelské praxi 2 , VV6001 Seminář k učitelské praxi 2 , Ze6001 Seminář k učitelské praxi 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-MA)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Smyslem předmětu je poskytnout studentům prostor pro reflexi zkušeností z vlastní pedagogické praxe realizované v rámci předmětu Učitelské praxe 2 a Učitelská praxe 3 a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti ve vztahu ke své učitelské praxi. Způsob vedení semináře je inspirován konceptem tzv. reflektujících týmů, který se vyznačuje spoluprací více odborníků z různých oblastí. Výuku proto zajišťuje oborový didaktik spolu s pedagogem či psychologem. Do výuky budou zváni také vybraní cviční učitelé.
- Výstupy z učení
- Na konci předmětu student bude: 1) lépe uchopovat podstatné aspekty pedagogických situací a otázek, které byly předmětem diskuse v semináři – s ohledem na průběh diskusí v semináři dokáže např. pojmenovat a vyhodnotit rozdíly mezi různými způsoby didaktické transformace učiva; 2) cíleně využívat reflexi (a sebereflexi) jakožto nástroj profesního učení – dokáže např. vysvětlit silné a slabé stránky svého pedagogického (a specificky didaktického) výkonu a navrhnout konkrétní opatření pro jejich další pozitivní rozvoj.
- Osnova
- • skupinová práce s pedagogickým (reflektivním) deníkem • skupinová práce s profesním portfoliem • osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k oborově didaktickému aspektu práce učitele
- Literatura
- PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR a František TŮMA. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 237 s. ISBN 978-80-210-6681-6. info
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- PÍŠOVÁ, Michaela. Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta humanitních studií, 2005, 231 s. Monografica. ISBN 80-7194-744-X. info
- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 155 s. ISBN 8071789658. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
- SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987, xvii, 355. ISBN 1555422209. info
- Výukové metody
- • různé formy skupinové diskuse; • práce s reflektivními deníky a profesním portfoliem.
- Metody hodnocení
- • aktivní účast v semináři (80%); • průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech (reflektivní deník a profesní portfolio).
- Informace učitele
- Jednooboroví studenti si tento předmět zapisují během studia dvakrát, poprvé spolu s předmětem Učitelská praxe 2 a podruhé spolu s předmětem Učitelská praxe 3. Dvouoboroví studenti si zapíší předmět během studia jedenkrát v návaznosti na jeden svůj studovaný obor (v jarním semestru spolu s Učitelskou praxí 2) a jedenkrát v návaznosti na druhý svůj studovaný obor (v podzimním semestru spolu s Učitelskou praxí 3).
- Další komentáře
- Výuka probíhá blokově.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- AJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - CJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - De6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - FC6001 Úvod do oborových didaktik
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - FJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - Fy6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(HL6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - HL6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HV6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - HV6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, CH6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001) - CH6001 Seminář k učitelské praxi 2
!NOWANY(Fy6001, HL6001, HV6001, KL6001, OV6001, AJ6001, Bi6001, CJ6001, De6001, FJ6001, Kv6001, MA6001, NJ6001, RJ6001, RV6001, SP6001, TE6001, Vi6001, VV6001, Ze6001)
- AJ6001 Seminář k učitelské praxi 2
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/Bi6001