PdF:CJp060 Autorské čtení - Informace o předmětu
CJp060 Autorská čtení a diskuze se současnými českými spisovateli
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- bloková výuka12 hodin (6 hodin autorských čtení, 6 hodin e-learningového kurzu). 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-ZS)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem volitelného předmětu s názvem Autorská čtení a diskuze se současnými českými spisovateli je vytvoření formátu, který by inovoval a zvyšoval kvalitu výuky současné české literatury na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity, a to zejména kontaktem s živým literárním procesem. Předmět je v korelaci s již realizovanými povinnými disciplínami Podoby nejnovější české literatury a Kapitoly z nejnovější české literatury. Cílem předmětu je představit na jednotlivých setkáních formou rozhovoru významné osobnosti (autory) současné české poezie a prózy. Naším záměrem je představit na jednom semináři situovaném do kapacitně větší posluchárny vždy jednoho autora (v celkovém počtu 3 za semestr), který vždy zastupuje některou z dominantních vrstev současné české literatury. Pojetí literárního díla jako komunikátu (tedy jako komunikace čtenáře s dílem) je jedním ze základních požadavků Rámcového vzdělávacího programu. Komunikace s autory v současnosti vznikajících děl zvýší motivaci studentů ke studiu současné české literatury a také bude iniciovat jejich čtenářský zájem o současnou produkci.
- Výstupy z učení
- Studenti si setkáváním se s živou literaturou prohloubí svůj vztah k studiu bohemistiky a lépe pochopí literaturu jako komunikační proces. Získané znalosti o aktuální podobě české literatury využijí jak ve vlastním studiu, tak také v následné pedagogické praxi. Studenti se na základě vlastní četby seznámí s tvorbou autorů, kteří v rámci předmětu v daném semestru vystoupí.
- Osnova
- Jednotlivé semináře mají konstantní podobu, kde po krátkém uvedení autora (v podobě medailonu), následuje moderovaná diskuze a čtení autorů ze svých nejnovějších děl, na které navazuje kolektivní diskuze. Vlastním seminářům předchází příprava v podobě asynchronních úkolů v e-learningovém kurzu v prostředí moodlinky. Zde se studenti připravují na kolektivní diskuzi, ve které se dotknou základních prvků autorovy poetiky (jeho motivace, tvůrčích východisek, přístupu ke skutečnosti a způsobů uměleckého reflektování současného světa). V e-learningovém kurzu je nastíněna recepce autora u nás i v zahraničí. Součástí výuky je individuální diskuze spojená s kritickou studentskou reflexí jednotlivých autorských čtení.
- Literatura
- doporučená literatura
- http://www.slovnikceskeliteratury.cz
- V souřadnicích mnohosti : česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Edited by Alena Šidáková Fialová - Petr Hruška - Lenka Jungmannová. Vydání první. Praha: Academia, 2014, 817 stran. ISBN 9788020024107. info
- V souřadnicích volnosti : česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Edited by Petr Hruška. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 738 s. ISBN 9788020016300. info
- Výukové metody
- Metoda kolektivního rozhovoru má potenciál všem přítomným prohloubit nejen znalosti tvorby dané osobnosti, ale také poukázat na konstantní rysy celého literárního procesu, jehož je daný autor součástí. Dále je využívána metoda individuální a kolektivní diskuze a kritická reflexe textů jednotlivých autorů.
- Metody hodnocení
- Odevzdání eseje v rozsahu 2 stran, která by zhodnotila přínos jednotlivých autorských večerů. Přečtení 1 titulu ke každému účinkujícímu autorovi. Splnění těchto úkolů bude realizováno v e-learningu. V prostoru moodlinky bude prověřeno stručné prokázání znalostí 1 titulu ke každému účinkujícímu.
- Informace učitele
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3523
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp060