DAPVZ6 Didaktika výchovy ke zdraví 1

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
16 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit účastníky/účastnice s vývojem kurikula výchovy ke zdraví v historickém kontextu, s cíli a obsahem výchovy ke zdraví a popsat ukotvení výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu je účastník/účastnice schopen/schopna: • popsat hlavní cíle a obsah vzdělávacího oboru výchova ke zdraví; • popsat trendy ve výuce výchovy ke zdraví; • zařadit výchovu ke zdraví do systému vzdělávání a RVP ZV.
Osnova
  • 1. Zdraví, zdravotní gramotnost a výchova ke zdraví. 2. Předmět, cíle a úkoly didaktiky výchovy ke zdraví. 3. Vývoj kurikula výchovy ke zdraví v historickém kontextu koncepčních změn v systému vzdělávání. 4. Trendy ve výuce výchovy ke zdraví. 5. Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 6. Výchova ke zdraví v kurikulárních: Standard pro základní vzdělávání 7.-8. Výchova ke zdraví v kurikulárních: Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV
Literatura
    povinná literatura
  • Metodické komentáře a úlohy ke Standardům základního vzdělávání - výchova ke zdraví
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
  • Standardy pro základní vzdělávání - výchova ke zdraví. 2013
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a Eva MARÁDOVÁ, 2020. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-142-5.
  • KREJČÍ, Milada, Lenka ŠULOVÁ, František ROZUM a Dagmar HAVLÍKOVÁ. Výchova ke zdravému životnímu stylu : hybridní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 2. vydání. Plzeň: Fraus, 2021, 200 stran. ISBN 9788074897320. info
  • HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0. info
    doporučená literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou webinářů a samostatné práce.
Metody hodnocení
Účastník/účastnice na vybraném výstupu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví vysvětlí hierarchii kurikulárních dokumentů (RVP ZV, Standardy VkZ, Metodické komentáře VkZ). Semestrální úkol je součástí portfolia účastníka/účastnice v oborové didaktice.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/DAPVZ6