PdF:FC0002 Environmentální témata - Informace o předmětu
FC0002 Environmentální témata
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC0002/KombiPred01: Pá 7. 3. 16:00–17:50 laboratoř 86, Pá 21. 3. 16:00–17:50 laboratoř 86, Pá 28. 3. 16:00–17:50 laboratoř 86, Pá 25. 4. 18:00–19:50 laboratoř 86, A. Bayerová, T. Miléř
FC0002/PrezPred01: Út 18. 2. 15:00–15:50 laboratoř 86, Út 25. 2. 15:00–15:50 laboratoř 86, Út 4. 3. 15:00–15:50 laboratoř 86, Út 11. 3. 15:00–15:50 laboratoř 86, Út 18. 3. 15:00–15:50 laboratoř 86, Út 25. 3. 15:00–15:50 laboratoř 86, A. Bayerová, T. Miléř
FC0002/PrezSem01: Čt 20. 2. 17:00–17:50 laboratoř 86, Čt 27. 2. 17:00–17:50 laboratoř 86, Čt 6. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, Čt 13. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, Čt 20. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, Čt 27. 3. 17:00–17:50 laboratoř 86, A. Bayerová, T. Miléř - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S) (2)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (6)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (6)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS) (4)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání přehledných vědomostí o vybraných Environmentálních tématech na vysokoškolské úrovni. Důraz je kladen na přírodovědné aspekty environmentalistiky jako vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností potřebných pro výuku průřezového tématu Environmentální výchova na základní škole. Z těchto důvodů jsou do seminářů zařazeny praktické úlohy a s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod. Cíle: Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí o Environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, technickým aplikacím apod. Dovednosti: Dokázat identifikovat environmentální problémy na lokální i globální úrovni a rozpoznat jejich vzájemné vztahy. Znát možná řešení envi. problémů a umět je prakticky využívat. Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí. Student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Základní témata environmentální problematiky na lokální i globální úrovni.
- Student dokáže na základě nabytých znalostí realizovat konkrétní opatření na zmírnění negativních ekologických dopadů lidské činnosti a sám sebe před těmito nepříznivými dopady chránit. - Osnova
- 1. Průřezové téma Environmentální výchova v rámci RVP ZV 2. Ekologie a environmentalistika - základní pojmy 3. TUR a jeho předpoklady 4. Biosféra a antroposféra 5. Polutanty, toxicita, prevence 6. Odpadní látky 7. Energie a ekologie 8. Energetická náročnost budov 9. Energetická náročnost spotřebičů 10. Globální environmentální problémy 11. Globální změna klimatu 12. Populační růst a ekologická kapacita Země
- Literatura
- povinná literatura
- MILÉŘ, Tomáš a Jan HOLLAN. Klima a koloběhy látek – Jak funguje klimatický systém Země, proč a jak se klima mění. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7109-4. URL info
- doporučená literatura
- KADRNOŽKA, Jaroslav. Globální oteplování Země : příčiny, průběh, důsledky, řešení. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2008, 467 s. ISBN 9788021434981. info
- KADRNOŽKA, Jaroslav. Energie a globální oteplování : Země v proměnách při opatřování energie. Vyd. 1. Brno: VUTIUM, 2006, 189 s. ISBN 8021429194. info
- Výukové metody
- přednáška a seminář
- Metody hodnocení
- kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC0002