PdF:FC5048 Všeobecné základy odborných př - Informace o předmětu
FC5048 Všeobecné základy odborných předmětů 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 16 hodin. 5 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Ptáček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání a prohloubení přehledných vědomostí základů chemie a biologie. Důraz je kladen na logickou stavbu této vědní disciplíny a na získání znalostí a dovedností, potřebných pro výuku praktického vyučování na střední škole. Z těchto důvodů je do přednášky a semináře zařazeno větší množství základních i pokročilých příkladů a zdůrazněn vztah probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti, zdravotnickým, potravinářským, technickým aplikacím apod.
Vědomosti: Ucelený přehled vědomostí základů chemie a biologie s důrazem na vztah probírané látky k praxi, přírodě, domácnosti, technickým aplikacím apod.
Dovednosti: Dokázat identifikovat zákonitosti chemického a biologického charakteru, zejména v technických a zdravotnických aplikacích. Provést dostatečnou analýzu dějů a provést následné výpočty jednoduchých aplikačních příkladů. Znát vztah probírané látky k praktickým aplikacím. Dokázat provádět kvalifikovaný odhad hodnot. Student provádí vlastní výzkumná a badatelsky orientovaná šetření, která pomáhají rozvoji kognitivních dovedností.
Postoje: Osvojit si hodnoty objektivity a významu vědecké práce. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- Základní zákonitosti chemie a biologie.
- Identifikovat principy chemie a biologie přírodních dějů, zdravotnických, potravinářských a technických aplikací.
- Popsat jednoduché pokusy a vztah probírané látky k praktickým aplikacím.
- Provádět výpočty jednoduchých aplikačních příkladů. - Osnova
- Význam chemie. Základní chemické pojmy. Stavba atomů a molekul.
- Periodická soustava prvků. Chemická vazba. Názvosloví anorganických sloučenin.
- Chemické reakce. Chemické zákony.
- Základní pojmy a vzorce organické chemie. Biochemie.
- Potravinářská chemie. Chemie a zemědělství
- Úvod do biologie, rozmnožování, dýchání, fotosyntéza.
- Buňka rostlinná a živočišná, dělení buňky, dědičnost a proměnlivost.
- Živé soustavy a prostředí, potravní řetězce, konzumenti, reducenti a producenti
- Viry a bakterie – význam, původci nemocí, přenos nemocí, imunita.
- Literatura
- povinná literatura
- DVOŘÁČKOVÁ, Svatava. Chemie pro každého, aneb, Rychlokurz chemie. 1. vydání. Olomouc: Rubico, 2011, 269 stran. ISBN 9788073460983. info
- BUMERL, Jiří. Biologie : pro střední odborné školy : zemědělské, lesnické, rybářské, zahradnické, ochrany a tvorby životního prostředí. 4., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, 143 s. ISBN 8085937751. info
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro střední školy gymnazijního typu : teoretická část. 1. vyd. Olomouc: FIN publishing, 1996, 415 s. ISBN 8086002012. info
- doporučená literatura
- ODSTRČIL, Jaroslav. Biologie : [pro střední zdravotnické školy]. Vyd. 3., nezměn. V Brně: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 1998, 96 s. ISBN 8070132582. info
- Výukové metody
- Výklad, přednáška, rozhovor, diskuse, teoretická výuka kombinovaná s praktickými příklady, práce v laboratoři.
- Metody hodnocení
- Prezenční studium:
Seminář je hodnocen z průběžných úkolů. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu.
Kombinované studium a CŽV studium:
Studenti odevzdávají průběžné úkoly. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Výuka může probíhat bezkontaktně
Kolokvium: Absolvování závěrečného písemného testu s úspěšností minimálně 60 %, po kterém následuje ústní zkouška podle osnovy předmětu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC5048