FC5055 Didaktika odborných předmětů

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Znalost základů obecné pedagogiky, didaktiky a oborových didaktik.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení vědomostí, dovedností a formování postojů na poli didaktiky odborných předmětů. Tyto znalosti studenti aplikují při tvorbě vlastních příprav na vyučovací jednotky, a vlastní pedagogickou sebereflexi.
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice odborných předmětů na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku odborných předmětů (technické obory, obory služeb, zdravotnické obory a další). Diagnostika žáka SOŠ v odborných předmětech.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky odborných předmětů, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky ve výuce odborných předmětů.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
- stanovit konkrétní cíle a obsah výuky konkrétních vyučovacích jednotek odborných předmětů (technického, odchod-služby, zdravotnického, atd. charakteru);
- aplikovat výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce konkrétních odborných předmětů;
- vytvořit nástroje hodnocení a pedagogické sebereflexe ve výuce odborných předmětů;
- vypracovat projekt výuky odborného předmětu.
Osnova
  • 1. Problémy spojené s přechodem žáků ze základní školy na střední odbornou školu.
  • 2. Teorie vyučování odborných předmětů.
  • 3. Vzdělávací proces. Etapy vzdělávacího procesu.
  • 4. Vztah mezi teorií a praxí ve výuce odborných předmětů.
  • 5. Specifické a odborné cíle v odborném vzdělávání v návaznosti na požadavky odborné a pedagogické praxe.
  • 6. Organizační formy výuky podle způsobu organizace a plánování výchovně vzdělávací práce ve středním odborném vzdělávání.
  • 7. Osobnost učitele odborných předmětů.
  • 8. Kvalita ve výuce odborných předmětů.
  • 9. Hospitace ve výuce odborných předmětů.
  • 10. Sebereflexe učitele odborných předmětů.
  • 11. Transdisciplinární didaktika.
Literatura
    povinná literatura
  • Vaněček, D. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, ISBN 978-80-01-05991-3
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
    doporučená literatura
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
  • JANÍK, Tomáš, Jan SLAVÍK, Vladislav MUŽÍK, Josef TRNA, Tomáš JANKO, Veronika LOKAJÍČKOVÁ, Eva MINAŘÍKOVÁ, Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Simona ŠEBESTOVÁ, Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-8258-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8258-2016. Čítárna Munispace info
  • PECINA, Pavel. Didaktika odborných předmětů I.Výuková opora. Online. Brno: PdF MU, 2015, 122 s. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
    neurčeno
  • PECINA, Pavel a Lucia KRIŠTOFIAKOVÁ. Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI, 2021, 116 s. ISBN 978-80-8222-032-5. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, samostatná práce studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Otázky ke zkoušce - viz osnova.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.