PdF:FC5057 Seminář z didaktiky praktickéh - Informace o předmětu
FC5057 Seminář z didaktiky praktického vyučování 1
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející)
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Bc. Ing. Nikola Straková, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Základy pedagogiky, obecné didaktiky a pedagogické psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky (program PdF, C-CV)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (jednooborový prezenční) (program PdF, B-OVP)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Předmět obsahově navazuje na předchozí předměty zaměřené na didaktiku SOŠ a didaktiku odborných předmětů. Rozvíjí dříve získané vědomosti, dovednosti a přispívá ke správné aplikaci těchto poznatků do praxe. Pozornost je věnována dalším stěžejním oblastem didaktiky praktického vyučování: cíle v praktickém vyučování, didaktické zásady, psychomotorické dovednosti a jejich osvojování žáky, metody a formy výuku praktického vyučování.
Vědomosti: Ucelený přehled o didaktice v praktickém vyučování na SOŠ, metody, formy, prostředky vhodné pro výuku technických oborů, oborů služeb, zdravotnických oborů a dalších.
Dovednosti: Stanovit cíle výuky v praktickém vyučování, plánovat a realizovat aktivity vzdělávacího procesu v rámci celého školního roku i po jednotlivých vyučovacích jednotkách.
Postoje: Osvojit si hodnoty pedagogického taktu a práce s žáky v praktickém vyučování. - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- definovat předmět zájmu didaktiky praktického vyučování;
- vymezit specifika výuky praktického vyučování;
- charakterizovat proces výuky praktického vyučování;
- stanovit cíle a obsah ve výuce praktického vyučování;
- aplikovat instruktáž a cvičení jako základní metody praktického vyučování;
- aplikovat simulační a problémové metody ve výuce praktického vyučování;
- vymezit organizační formy ve výuce praktického vyučování. - Osnova
- 1. Úvod do problematiky, středoškolské odborné vzdělávání, didaktika praktického vyučování v systému pedagogických věd. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základních školách.
- 2. Proces výuky praktického vyučování, motivace žáků.
- 3. Výukové cíle ve výuce praktického vyučování.
- 4. Obsah výuky praktického vyučování, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní, rozšiřující a prohlubující učivo.
- 5. Aplikace didaktických zásad a pravidel ve výuce praktického vyučování.
- 6. Systémy výuky praktického vyučování.
- 7. Osvojování psychomotorických dovedností ve výuce praktického vyučování.
- 8. Výukové metody ve výuce praktického vyučování, instruktáž, cvičení, práce s technickou dokumentací.
- 9. Využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. Exkurze ve výuce praktického vyučování.
- 10. Organizační formy ve výuce praktického vyučování.
- 11. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování.
- Literatura
- povinná literatura
- Ďuriš, M., Stebila, J., Žáčok, L. (2011). Didaktika odborných predmetov 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella. ISBN 978-80-557-0269-8
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika praktického vyučování I. Brno: Akademické nakladatelství CERM,s.r.o., 2003, 104 s. info
- ČADÍLEK, Miroslav. Didaktika odborného výcviku technických oborů. 1. dotisk prvního vydání. Brno: Masarykova univerzita v brně, 1995, 134 s. ISBN 80-210-1081-9. info
- doporučená literatura
- PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
- Výukové metody
- Přednáška, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem na základě zpracovaného projektu výuky praktického vyučování zvoleného oboru.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/FC5057