PdF:IHIp01 Integrovaný společenskovědní z - Informace o předmětu
IHIp01 Integrovaný společenskovědní základ 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michal Bednář (cvičící)
Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Jiří Mihola, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (80,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (20,00 %) - Předpoklady
- SOUHLAS
IFCp01, IBIp01,IGEp01 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Jedná se o propedeutický předmět, který má sjednotit úroveň znalostí studentů z oblasti přírodovědných a společenskovědných oborů, představit studentům historicko-geografické aspekty současné společnosti s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty a zažít výuku založenou na konstruktivistickém přístupu.
Cílem kurzu je poskytnout studentům ucelený pohled na historicko-geografické aspekty současné společnosti, včetně histrického kontextu vývoje českých zemí s důrazem na konkrétní důležité události a regionální aspekty.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- představit vybrané mezníky v dějinách českého státu
- vysvětlit žákům odborně správně a přiměřeně věku vybrané pojmy a společenské změny, které se odehrály na území českého státu
- rozlišit hlavní principy regionální výuky a využitelných metod
- popsat a charakterizovat základní body a myšlenky regionální výuky
- vysvětlit a aplikovat principy demokracie a volebního systému českého státu
- v praxi využít poznatků integrovaného historické a zeměpisného učiva na konkrétních příkladech a modelech
- využívat místní tradice, historické památky, události a osobnosti ve výuce založené na regionálním principu a rozvíjet u žáků vztah k místu bydliště
- Výstupy z učení
- Student si osvojí základní znalosti z národních a regionálních dějin a základní poznatky z občanskovědní oblasti.
Student dokáže charakterizovat základní rysy historického vývoje našeho národa.
Student je schopen připravit výuku vlastivědného učiva vlastního regionu. - Osnova
- Vybrané mezníky našich národních dějin
- Významné osobnosti našich národních dějin
- Územní vývoj našeho státu
- Region a regionální geografie
- Administrativní členění České republiky
- Úvod do regionálních dějin a jejich využití ve výuce (příklad: Brno v proměnách času)
- Vycházky v terénu – Brno jako modelový příklad
- Kulturně historická regionalistika – příklad Brna a okolí
- Správa a volební systém v ČR
- Demografie
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPKA, František. Obrazy ze života společnosti v českých dějinách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 126 s. ISBN 978-80-210-5195-9. info
- doporučená literatura
- MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
- ZOUHAROVÁ, Dáša. Regionální učebnice : metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 92 s. ISBN 9788087604137. info
- HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2001, 104 s. ISBN 8071687588. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- písemný test
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Požadavky k zakončení:
- 1)Účast na seminářích (2 absence).
- 2) Kompletace portfolia Regionální kabinet k místu svého bydliště či regionálního působiště (a jeho vložení do odevzdávárny do 30. května).
- V tomto semestru si studenti do portfolia přidají následující materiály (!!!nutné průběžně uvádět zdroje a čerpat převážně z publikací!!! - bude kontrolováno):
- Významná data a události na území regionu (v časové ose)
- Bibliografie regionu (co bylo o regionu napsáno – knihy, články, kroniky apod.)
- Památky a další historické stavby v regionu s popisem
- Významné osobnosti regionu s popisem
- Historické a současné fotografie vybraných míst a staveb regionu (porovnání včetně popisu), současné fotografie vlastní – 5
- Pověsti z regionu
- Rozhovor s pamětníkem z regionu (na téma jak se dotkla vybraná významná událost dějin 20. století regionu).
- Muzea a galerie na území regionu – jejich zaměření a expozice
- 3) Písemná zkouška – 70 % úspěšnost (zápočtový test zaměřený na ověření znalostí a dovedností
získaných v průběhu semestru)- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/IHIp01