PdF:JVp044 Ruština pro pedagogy - D - Informace o předmětu
JVp044 Ruština pro pedagogy - D
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jekatěrina Mikešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radim Herout (pomocník)
Mgr. Anna Maryšková (pomocník)
Jitka Autratová (pomocník) - Garance
- Mgr. Radim Herout
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 11:00–12:50 učebna 33
- Předpoklady
- JVp043 Ruština pro pedagogy - C
Znalost ruského jazyka na středně pokročilé úrovni - úroveň B1 podle ERR (absolvování dvousemestrálního kurzu v bakalářském studiu). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Počet míst v kurzu je limitován kapacitou pracoviště. - Mateřské obory/plány
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-GAL2S) (2)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-SS)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství anglického jazyka pro základní školy (program PdF, N-AJ2) (3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-DE2) (2)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní školy (program PdF, N-FJ2) (3)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (3)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S) (2)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-CH2) (3)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2) (2)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (3)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-OV2) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TE2) (2)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-VZ2) (2)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZE2) (2)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Jazykový kurz na úrovni B2. Cílem výuky je rozvinout a doplnit základní dovednosti potřebné ke studiu odborné literatury, rozvinout dovednosti poslechové, komunikační, psaní v oblasti obecné i odborné.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- prokázat schopnost poslechu s porozuměním na úrovni B2 CEFR v oblasti cizího jazyka pro specifické účely;
- prokázat schopnost čtení s porozuměním na úrovni B2 CEFR v oblasti cizího jazyka pro specifické účely;
- ústního projevu na úrovni B2 CEFR v oblasti cizího jazyka pro specifické účely;
- prokázat osvojení gramatických jevů typických pro jazykovou úroveň B2 SERRJ (z hlediska šíře a přesnosti užití); - prokázat osvojení slovní zásoby typické pro jazykovou úroveň B2 SERRJ (z hlediska šíře a přesnosti užití). - Osnova
- 1) Rozvinout dovednost mluvení tak, aby studenti byli schopni komunikovat o obecných (volný čas, místo bydliště, orientace ve městě, cestování) i odborných tématech (univerzita, systém školství, studovaný obor, bakalářská práce, diplomová práce). 2) Rozvinout dovednost čtení tak, aby se studenti bez problémů orientovali i v obtížnějších obecných i odborných textech. 3) Systematicky rozšiřovat slovní zásobu v obecné rovině, získat přehled o obecně-vědní slovní zásobě a o základní odborné terminologii (vést si individuální slovníček studovaného oboru). 4) Rozvinout poslechové dovednosti zejména v oblasti obecného jazyka. 5) Zopakovat a prohloubit znalost gramatiky se zaměřením na jevy odborného stylu 6) V písemném projevu zvládnout napsat: strukturovaný životopis, přihlášku ke studijnímu pobytu,korespondenci (prosba o zaslání materiálů, poděkování za zaslané, pozvání na konferenci)a krátké shrnutí odborného článku.
- Literatura
- doporučená literatura
- JANEK, Adam a Julija MAMONOVA. Učebnice současné ruštiny : vhodné i pro samouky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 410 s. ISBN 9788025128596. info
- NEKOLOVÁ, Věra, Irena CAMUTALIOVÁ a Alena VASILJEVA-LEŠKOVÁ. Ruština nejen pro samouky. Vyd. 2. Voznice: Leda, 2007, 535 s. ISBN 9788073351120. info
- BARNET, Vladimír. Ruština pro pokročilé. 4., upr. vyd. Praha: Leda, 2003, 384 s. ISBN 8073350130. info
- BALCAR, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vyd. 1. Praha: Leda, 1999, 125 s. ISBN 80-85927-56-X. info
- Výukové metody
- Poslechová cvičení (s doplňujícími otázkami a následnou diskusí), nácvik porozumění čtenému odbornému a specifickému textu, překlad do češtiny, psaní CV, oficiální korespondence, procvičení a rozšíření obecné gramatiky a jevů odborného stylu, procvičení a rozšiřování obecné, obecně-vědní a odborné slovní zásoby, obecná a akademická konverzace, nácvik mini-prezentace (studovaný obor).
- Metody hodnocení
- Požadavky ke zkoušce: 1. - účast na hodinách (max. dvě absence za semestr), - plnění domácích úkolů, aktivní práce v hodinách, 2. - portfolio povinných úkolů: písemné zadání zadání na čtení + pracovní listy práce se slovní zásobou prezentace + diskuse (otázky), skupinový/ve dvojici projekt + zpětná vazba na práci kolegů, testové gramatické úkoly. Ústní část zkoušky je ve formátu prezentace na zadané téma a diskuse. Ústní zkoušku lze skládat po splnění bodů 1 a 2.
- Náhradní absolvování
- portfolio podle domluvy
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- https://www.ped.muni.cz/o-nas/katedry-a-instituty/cjv
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Kurz je ukončen písemnou a ústní zkouškou na úrovni B2 SERRJ.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/JVp044