PdF:MA0023 Didaktika matematiky 2 - Informace o předmětu
MA0023 Didaktika matematiky 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 2/1/1. 12 hodin (kombinovaná forma). 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Matematika (program PdF, N-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-MA2) (4)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních dovedností k výuce algebraických témat v učivu matematiky 2. stupně ZŠ. Po ukončení disciplíny bude student schopen aplikovat dovednosti při užívání algebraického jazyka, zobecňování, práce s proměnnou, řešení rovnice, nerovnic a jejich soustav, algebraických funkcí.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen: Aplikovat dovednosti při užívání algebraického jazyka, zobecňování, práce s proměnnou. Využívat různé metody výuky řešení rovnic, nerovnic a jejich soustav. Zavádět vhodnými způsoby učivo algebraických funkcí. Vhodně zařazovat učivo z kombinatoriky, pravděpodobnosti a statistiky.
- Osnova
- Osnova (ve vyučovacím jazyce): Metodické a didaktické přístupy k výuce algebry na 2. stupni ZŠ. Postupné zavádění algebraického jazyka, práce s mnohočleny, lomenými algebraickými výrazy, respektování různých přístupů žáků k pochopení algebraických témat a k jejich rutinnému zvládnutí. Rovnice lineární, kvadratické. Nerovnice. Soustavy lineárních rovnic, různé možnosti jejich řešení. Slovní úlohy řešené rovnicemi. Schopnost studentů vytvářet metodické řady úloh ke zvládnutí učiva. Funkce lineární, nepřímá úměrnost, funkce kvadratická, funkce goniometrické. Aplikační úlohy, aktualizace učiva, využívání kvantitativních údajů z praktického života. Základní pojmy matematické statistiky. Využití experimentu při řešení kombinatorických úloh a úloh teorie pravděpodobnosti.
- Literatura
- doporučená literatura
- BUDÍNOVÁ, Irena. Přístupy nadaných žáků 1. a 2. stupně základní školy k řešení některých typů úloh v matematice. první. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2018, 202 s. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-9215-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9216-2018. info
- neurčeno
- Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Edited by Milan Hejný - Jarmila Novotná - Naďa Vondrová. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004, viii, 212. ISBN 8072901893. info
- HEJNÝ, Milan. Teória vyučovania matematiky. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 1989, 554 s. info
- Výukové metody
- Přednáška. V rámci cvičení student vystoupí s algebraickým tématem.
- Metody hodnocení
- Odevzdání portfolia písemný test 60%) kolokvium
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/MA0023