PdF:NJ6007 Učitelská praxe 2 - Informace o předmětu
NJ6007 Učitelská praxe 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/10. 120 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník) - Garance
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky. V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele. Jedná se o průběžnou praxi, kterou student vykonává 10 týdnů během semestru. Celkem jde o 120 hodin praxe, z toho 80 hodin přímo ve škole a 40 hodin věnovaných především přípravě vlastní výuky, případně pomoci provázejícímu učiteli (např. oprava písemek, vytváření pomůcek apod.).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen propojovat teoretické poznatky získané v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prokázat reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka - 20 hodin,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.),
• náslechy ve výuce (nejen) provázejících učitelů (dle možností školy),
• vedení pedagogického deníku a zpracovávání dlouhodobého komplexního portfoliového úkolu
- • vlastní výuka – 20 hodin,
- Literatura
- Za těsnější spojení školy se životem., Učitel v prvních letech praxe : studie k osobnosti učitele a k rozvíjení jeho profesionálních dovedností (Variant.) : Učitel v prvních letech praxe : studie k osobnosti učitele a k rozvíjení jeho profesionálních dov. info
- NAVRÁTIL, Pavel, Libor MUSIL, Jitka NAVRÁTILOVÁ a Monika ŠIŠLÁKOVÁ. Odborná praxe a supervize: hledání příkladů dobré praxe. 2007. URL info
- VYSKOČILOVÁ, Eva a Soňa HERMOCHOVÁ. Cvičení z pedagogické praxe. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 101 stran. ISBN 8070663875. info
- Učitel v prvních letech praxe : studie k osobnosti učitele a k rozvíjení jeho profesionálních dovedností. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1980, 264 s. info
- Výukové metody
- praxe, pozorování a vlastní výuka
- Metody hodnocení
- předložení pedagogického reflektivního deníku, vypracování komplexního portfoliového úkolu
- Náhradní absolvování
- při absolvování zahraničního studijního pobytu lze předmět absolvvat v~náhradním termínu.
- Informace učitele
- Studentky dostávají formativní průběžné hodnocení a feed back od hospitujících vyučujících z fakulty a z cvičné školy.
- Studijní opora
- https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/ucitelske-praxe
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ6007