PdF:NJ_M308 Práce se sl. zásobou - Informace o předmětu
NJ_M308 Práce se slovní zásobou
Pedagogická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-NJ2) (6)
- Učitelství německého jazyka pro základní školy (program PdF, N-ZS) (4)
- Cíle předmětu
- Der/die Studierende erwirbt Kenntnisse im Bereich der Wortschatzvermittlung; ist in der Lage, mit potenziellen Lernenden so zu arbeiten, dass sie Texte auf dem geforderten Sprachniveau verstehen; ist in der Lage, ein breites Repertoire an Methoden zum Erwerb von Wortschatz für die fremdsprachliche Kommunikation auf dem geforderten Niveau gemäß GERR zu nutzen; reflektiert die Angemessenheit der Wahl lexikalischer Ressourcen in Bezug auf die kommunikative Situation, hat geeignete Lern- und Lehrstrategien für den Wortschatz erworben.
Student získá znalosti v oblasti zprostředkování slovní zásoby; dokáže pracovat s potenciálními žáky tak, aby rozuměli textům na požadované jazykové úrovni; dokáže využít široký repertoár metod pro osvojení si slovní zásoby pro cizojazyčnou komunikaci na požadované úrovni podle SERR ; reflektuje adekvátnost volby lexikálních prostředků vzhledem ke komunikační situaci, má osvojené vhodné strategie učení se a vyučování slovní zásobě. - Výstupy z učení
- Die Studierenden präsentieren Kenntnisse des Wortschatzes auf dem entsprechenden Niveau gemäß GERR und die Strategien zur Erweiterung des Vokabulars. Sie beweisen auch Kenntnisse im Bereich der Vermittlung des Vokabulars.
Student prezentuje znalosti slovní zásoby odpovídající požadované jazykové úrovni podle SERR a v oblasti zprostředkování slovní zásoby a strategií pro rozšiřování slovní zásoby. - Osnova
- 1. psycholinguistische Aspekte des Vokabellernens: kontextuelles Lernen und Lernen in Zusammenhängen (Wochen 1-3) 2. rezeptiver Wortschatz: Strategien zur Einschätzung der Wortbedeutung, potenzieller Wortschatz (Wochen 4-6) 3. Produktiver Wortschatz: Strategien zum Erinnern und Abrufen von Wörtern aus dem Gedächtnis (Wochen 7-9) 4. die eigene Lern- und Lehrpraxis reflektieren und lexikalische Listen zu ausgewählten Themen erstellen (Wochen 10-12) 1. Psycholingvistické aspekty učení se slovní zásobě: kontextuální učení a učení se v souvislostech (1. -3. týden) 2. Receptivní slovní zásoba: strategie odhadu významu slov, potenciální slovní zásoba (4.-6. týden) 3. Produktivní slovní zásoba: strategie pamatování a vyvolání slov z paměti (7. -9. týden) 4. Reflexe vlastních učebních a výukových postupů a vytváření lexikálních seznamů k vybraným tématům(10. – 12. týden)
- Literatura
- Německá lexikoloie. 1, Tvoření slov: slovo a slovní zásoba; Kompozice; Derivace: sufixace (Souběž.) : Deutsche Lexikologie. 1, Wortbildung: Wort und Wortschatz; Zusammensetzung; Ableitung: Suffigierung. info
- Röhr, Gerhard. Aus Kontexten Bedeutung erschliessen. Langenscheidt
- REIMANN, Monika a Sabine DINSEL. Němčina : 15000 slovíček ve 126 tématech : [slovní zásoba pro Goethe-Zertifikat B1 (Zertifikat Deutsch)]. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 532 s. ISBN 9788024738864. info
- RÖHR, Joanna, Monika RÖHR a Wolfgang SCHRAMM. Němčina : maturitní slovní zásoba. Dubicko: INFOA, 2008, 175 s. ISBN 9788072405848. info
- DORNSEIFF, Franz. Der deutsche Wortschatz nach Sachgruppen. Edited by Herbert Ernst Wiegand - Uwe Quasthoff. 8., völlig neu bearbeitete. Berlin: Walter de Gruyter, 2004, 231, 933. ISBN 3110098229. info
- Výukové metody
- Selbstständiges Studium des theoretischen Hintergrunds. Überprüfung des Verständnisses und der kritischen Herangehensweise an den Text durch die Erarbeitung von eigenständigen Aufgaben zu Texten. Selbstständiges Studium und Entwicklung von lexikalischen Listen des zu erwerbenden Wortschatzes wird vom Lehrer koordiniert und besprochen. Erweiterung des Wortschatzes der potenziellen Lernenden. Erweiterung des eigenen Wortschatzes und Entwicklung von Strategien zum Erwerb und zur Anwendung des gelernten Wortschatzes.
Studium teoretických východisek. Ověření porozumění a kritického přístupu k odbornému textu pomocí vypracování samostatných úkolů k textům. Samostatné studium a vypracování lexikálních seznamů osvojované slovní zásoby je vyučujícím koordinováno a diskutováno. Rozšiřování slovní zásoby potenciálních žáků. Rozšiřování vlastní slovní zásoby a rozvoj strategií pro osvojení a vybavení si naučené slovní zásoby. - Metody hodnocení
- Präsentation und Test, Seminararbeit
zápočet za prezentaci a test, seminární práce pro kolokvium - Náhradní absolvování
- Bei einem Auslandsaufenthalt ist es möglich, den Kurs zu belegen, indem man Aufgaben vorbereitet und diese nach Absprache mit dem Lehrer per E-Mail online präsentiert.
V~případě studijního zahraničního pobytu je možné předmět absolvovat po domluvě s~vyučující mailem vypracováním úkolů a jejich prezentací online.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- In der kombinierten Studienform werden den Studierenden in Kontaktseminaren die Bedingungen für eine formative Bewertung und ein Feedback geboten.
V kombinované formě studia mají studenti podmínky pro formativní hodnocení a zpětnou vazbu v kontaktních seminářích. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_M308/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání v kombinované formě.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/NJ_M308