NJ_M720 Výzkum v didaktice cizích jazyků

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
- získání systematických znalostí o metodách výzkumu učení a vyučování cizích jazyků ve školním i mimoškolním kontextu (ve vztahu k jazykové a vzdělávací politice);
- schopnost aplikovat získané znalosti při volbě výzkumných metod ve vztahu k tématu a designu vlastní empirické studie v rámci bakalářské nebo magisterské práce.

Das Ziel des Kurses ist:
• Erwerb systematischer Kenntnisse über Methoden der Fremdsprachenlern- und Fremdsprachenlehrforschung im schulischen sowie außerschulischen Kontext (in Bezug auf Sprach- und Bildungspolitik);
• die Fähigkeit, das erworbene Wissen bei der Wahl der Forschungsmethoden in Bezug auf das Thema und Design der eigenen empirischen Untersuchung innerhalb der Bachelorarbeit oder Masterarbeit anzuwenden.
Výstupy z učení
Studující:
• získá přehled o metodách výzkumu učení a vyučování cizího jazyka;
• rozumí vztahům mezi výzkumným problémem a jeho teoretickým ukotvením, rozdílu mezi výzkumnými metodami a nástroji;
• je schopen aplikovat teoretické znalosti do tvorby výzkumného projektu;
• umí naplánovat svůj výzkumný projekt.

Der/Die Studierende:
• hat einen Überblick über Methoden der Fremdsprachenlern- und Fremdsprachenlehrforschung;
• versteht die Beziehung zwischen dem Forschungsproblem und seinem theoretischen Verankerung, zwischen Forschungsmethoden und -instrumenten;
• ist in der Lage, theoretisches Wissen Forschungsprojekt umzusetzen;
• kann ein Forschungsprojekt planen.
Osnova
  • 1. Specifika vzkumu učení a vyučování cizích jazyků;
    2. Struktura vědecké práce;
    3. Volba teoretických východisek, jejich operacionalizace, výzkumné otázky a "state of the art";
    4. Kvalitativní a kvantitaivní přístupy;
    5. Návrh vlastního výzkumu
  • 1. Spezifika der Fremdsprachenlern- und Fremdsprachenlehrforschung;
    2. Struktur der wissenschaftlichen Arbeit;
    3. Auswahl der theoretischen Hintergründe, ihre Operationalisierung, Forschungsfragen und "state of the art";
    4. Qualitative und quantitative Ansätze;
    5. Entwurf eigener Forschung
Literatura
    povinná literatura
  • Forschungsmethoden in der Fremdsprachendidaktik : ein handbuch. Edited by Daniela Caspari - Friederike Klippel - Michael Legutke - Karen Schramm. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2016, viii, 476. ISBN 9783823368397. info
  • Fremdsprachenlernen erforschen: sprachspezifisch oder sprachenübergreifend? : Arbeitspapiere der 28. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts. Edited by Karl-Richard Bausch. Tubingen: Gunter Narr, 2008, 228 s. ISBN 9783823364245. info
    doporučená literatura
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Hans-Jürgen Krumm - Eva Burwitz-Melzer - Grit M. 6., völlig überarbeitete u. Tübingen: A. Francke Verlag, 2016, xxi, 692. ISBN 9783825286552. info
  • Fremdsprachenunterricht empirisch erforschen : Grundlagen - Methoden - Anwendung. Edited by Sabine Doff. Tübingen: Narr, 2012, 325 stran. ISBN 9783823367215. info
  • Erforschung des Lehrens und Lernens fremder Sprachen: Forschungsethik, Forschungsmethodik und Politik : Arbeitspapiere der 31. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts. Edited by Karl-Richard Bausch. Tübingen: Narr, 2011, 252 s. ISBN 9783823366775. info
  • Mehrsprachigkeit im Fokus : Arbeitspapiere der 24. Frühjahrskonferenz zur Erforschung des Fremdsprachenunterrichts. Edited by Karl-Richard Bausch - Frank G. Königs - Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: G. Narr, 2004, 254 s. ISBN 382336104X. info
  • Handbuch Fremdsprachenunterricht. Edited by Karl-Richard Bausch - Herbert Christ - Hans-Jürgen Krumm. 4., vollständig neu bearbei. Basel: Francke Verlag, 2003, xviii, 655. ISBN 3825280438. info
Výukové metody
Diskuse; samostatné studium - odborná literatura, projekt.

Klassengespräch; Selbsstudium - Fachliteratur; Projekt.
Metody hodnocení
Kurz může být ukončen buď "Zápočtem", nebo "Kolokviem" podle vlastního výběru studenta. Pro "Zápočet" (2 kredity): prezentace návrhu výzkumného projektu: Pro "Kolokvium" (4 kredity): prezentace návrhu výzkumného projektu a předložení písemného návrhu projektu.

Der Kurs kann nach eigener Wahl der Studierenden entweder mit einem „Zápočet“ oder einem „Kolokvium“ abgeschlossen werden. Für einen Abschluss mit "Zápočet" (2 Kredite): Präsentation des Entwurfs eines Forschungsprojekts; für einen Abschluss mit "Kolokvium" (4 Kredite): Präsentation des Entwurfs eines Forschungsprojekts und Abgabe eines schriftlich festgehaltenen Projektentwurfs.
Náhradní absolvování
Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.


Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.

Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_M720/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 3 bloky v pátek.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.