SO501 Audiovizuální techniky pro děti se znevýhodněním

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Kateřina Štěpařová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je tvorba krátkých videí pro děti s poruchou autistického spektra dle instrukcí rodičů dítěte. Studenti konzultují s rodiči stav dítěte, jeho záliby, stereotypní chování, oblasti, kterých se dítě obává a snaží se spolu vymyslet koncepci, která by byla nejvhodnější pro konkrétní dítě.
Poté se studenti scházejí v týmech a natáčejí krátká videa v domácnostech dítěte nebo na místech potřebných dle konzultací rodičů. Snímek je pak zpracován a upraven studenty a předán rodiči, který pak videa představuje svému dítěti. Od rodiče se očekává zpětná vazba. Reflexe rodičů jsou předkládány studentům a jsou konzultovány další vhodné postupy, díky nim se v práci natáčení videí pokračuje.
Studenti si mohou přerozdělit role mezi sebou – konzultace s rodiči, hraní rolí dle scénáře, stříhání snímků a jejich finální úprava, vytvoření vhodných kostýmů. Učitel oslovuje vhodné rodiče dětí s PAS, vysvětluje strategie metod a alternativních technik, garantuje aktivity studentů. Práce na tvorbě motivačních videí pro děti s PAS je převážně individuální – možnost natočení videí v rámci seminářů nebo v domácím prostředí dítěte. Student (v kostýmu pohádkové postavičky) může být s dítětem v kontaktu i „online“ prostřednictvím videohovorů a pravidelně s dítětem pracovat.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
1) pojmenovat specifika práce s dětmi s PAS, identifikovat a shrnout důležité rysy jedinců s poruchou autistického spektra
2) vést komunikaci s rodiči dětí s PAS, analyzovat a navrhovat vhodné aktivity pro konkrétní dítě s PAS
3) navrhnout rodičům či pedagogickým pracovníkům vhodné terapie, které by dětem s PAS pomohly při osvojení nových dovedností – ABA terapie, Son rise, Play Wisely, senzorické učení a hraní, Dennyho metoda (seznámit je především s efektivitou uvedené metod), určit a popsat současné domácí a zahraniční trendy v terapiích vhodných pro děti s PAS
4) vytvořit audiovizuální pomůcku pro děti s PAS, vytvořit edukační pomůcky pro děti s PAS – k hře, učení, osvojení si základních hygienických potřeb, pomůcky na základě strukturovaného učení – denní režim, týdenní režim, struktura činnosti, komunikační deník, aplikace AAK (augmentativní a alternativní komunikace)
5) analyzovat chování a jednání dítěte s PAS na základě doložené komunikace s jeho rodiči a následně navrhnout individualizovaný plán a sestavení harmonogramu jednotlivých motivačních videí a stanovení jejich zaměření a cílů.
Osnova
  • 1. podzim 2024 – „teoretický vhled do problematiky autismu.“ Rozdělení poruch autistického spektra, práce s dětmi s PAS, podpůrné terapie pro děti s PAS - ABA terapie, Son rise, Play Wisely, sensorické učení a hraní, Dennyho metoda, děti s poruchou komunikace – vývojová dysfázie, opožděný vývoj řeči, AAK - augmentativní a alternativní komunikace), funkční komunikace, komunikační deník, Dennyho metoda a její principy. „Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS“ – úvodní seznámení s technikou. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
  • 2. Jaro 2025 – „Seznámení se s možnostmi programů na stříhání videí.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS. Seznámení se správnou technikou Dennyho metody – pravidla, která by se měla dodržovat, aby video bylo pro dítě efektivní. Seznámení se s možnostmi programů na stříhání videí, programů pro doplnění videa o piktogramy – program InPrint 3, Symwriter 2, práce s klíčovacím plátnem. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
  • 3. Podzim 2025 – „Dennyho metoda a její principy“. Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS. Seznámení se s dítětem a rodiči. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
  • 4. Jaro 2026 – „Seznámení se s oblastmi, které děti s PAS těžko zvládají.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba motivačních videí pro děti s PAS. Seznámení se s oblastmi, které děti s PAS těžko zvládají - lékařská ošetření, pestrá strava a zdravý jídelníček, návštěva nových a neznámých míst, oblékaní, zvládání nebezpečných situací, důležité události v životě dítěte – narozeniny, Vánoce, nástup do školky, zápis do školy, příchod sourozence do rodiny. Reflexní setkání studentů, zhodnocení, domluva na další spolupráci. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
  • 5. Podzim 2026 – „Tvorba edukačních pomůcek pro děti s PAS.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba edukačních pomůcek pro děti s PAS. Tvorba motivačních videí pro konkrétní děti s PAS v domácím prostředí dítěte (v rámci města Brna). Seznámení se s dítětem a rodiči. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů. Realizace natáčení videí v domácím prostředí dítěte bez jeho účasti, za pomoci samotných rodičů dítěte. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
  • 6. Jaro 2027 – „Videohovory s dítětem s PAS.“ Dennyho metoda a její principy. Tvorba motivačních videí pro děti s PAS (pro konkrétní dítě nebo děti s PAS či jinou poruchou komunikace). Videohovory s dítětem s PAS – student bude přiřazen k dítěti s PAS, jehož rodiče studenta obeznámí s charakteristikou jeho handicapu, vhodným přístupem k dítěti a navrhnou témata a oblasti, kterým by se v budoucnu mohli vzájemně věnovat a rozvíjet je. Poté probíhají pravidelně vždy ve stejný čas (den a hodina) „online hovory“ s dítětem a studentem v kostýmu pohádkové postavičky. Student se tak stává jeho „kamarádem na dálku“ a může ho dál rozvíjet, především jde o rozvoj sociálních vztahů a komunikace. Analýza uskutečněných projektů v předmětu během studia – návrhy a doporučení na publikační činnost, motivace pro témata závěrečných prací, případná realizace, konzultace. Návštěvy dětí s PAS v ZŠ praktické Vídeňská – práce s žáky v kostýmech pohádkových postaviček.
Literatura
Výukové metody
teoretická příprava a praktická realizace díla
Metody hodnocení
prezentace zadaných úkolů během semestru – individuálně nebo v rámci společného projektu v týmu – tvorba pomůcky, tvorba motivačních videí pro dítě s PAS, evaluace práce s dětmi s PAS na ZŠ praktické Vídeňská, evaluace vytvořených motivačních videí pro konkrétní dítě s PAS, evaluace vytvořených motivačních videí pro konkrétní dítě s PAS v domácím prostředí dítěte za spolupráce jeho rodičů, evaluace individuální práce s dítětem s PAS prostřednictvím videohovorů – „online hovory“ – „kamarád na dálku“, evaluace veškerých zrealizovaných aktivit během všech semestrů, které student absolvoval – zhodnocení, návrhy a doporučení pro další práci s dětmi s PAS, návrhy pro publikační činnost, motivace pro zvolení tématu závěrečné práce BP, DP a následná realizace, konzultace.
Informace učitele
http://dennyhometoda.com
Student má k dispozici sociální sítě, kde jsou zveřejněny veškeré výstupy z uvedeného předmětu - motivační videa pro děti s PAS a ty mu pomohou při rozhodování, zda si daný předmět zaregistrovat.
URL: sociální sítě „Dennyho metoda“


1. Youtube Dennyho metoda: https://www.youtube.com/channel/UCS9pXrvT5eabp67VPHzd_pw/videos


Dokument o Dennyho metodě: https://www.youtube.com/watch?v=HFpPCEo6Flo


2. Facebook:


a) Uzavřená FB skupina: videa vytvořená studenty MU pro děti s PAS FB Dennyho metoda https://www.facebook.com/groups/729777153805192


b) Uzavřená FB skupina: videa vytvořená Emou Štěpařovou pro syna Dennyho + Dennyho reakce na jednotlivá shlédnutá videa FB Dennyho Mickey, Mr. Manny a Teletubbies


https://www.facebook.com/groups/251416225028114 c) FB stránka Dennyho metoda


3. Instagram: Dennyho metoda (@dennyhometoda) | Instagram


4. Tik Tok: Dennyho metoda (@dennyhometoda) | TikTok


d) fotogalerie Rajče Dennyho metoda


Bakalářské a diplomové práce spojené s problematikou Dennyho metody:


1. DVOŘÁKOVÁ, D. 2016. Využití videa k nácviku klíčových dovedností dítěte s poruchou autistického spektra, Brno, Bakalářská práce (60 s.): Masarykova univerzita, vedoucí práce doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.


2. HEGEROVÁ, Eliška. Přístup k rozvoji komunikačních schopností u chlapce s poruchou autistického spektra v běžné mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. Bakalářská práce: 2018.


3. HEGEROVÁ, Eliška. Komunikační schopnost u žáka s poruchou autistického spektra v běžné základní škole. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. Diplomová práce: 2020.


4. VIŇANSKÁ, Jana. Mickey Mouse. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická. Bakalářská práce: 2016.


5. Šmolíková, Kateřina. Individuální zvláštnosti u žáků s poruchou autistického spektra: diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra speciální pedagogiky, 2018.


6. ŠTĚPAŘOVÁ, Kateřina. Náročná situace rodin s dítětem s PAS a možné využití nových přístupů při práci s dítětem. Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, Katedra sociální pedagogiky, 2017.


7. ŠTĚPAŘOVÁ, Kateřina. Zkušenosti rodičů a pedagogických pracovníků s využitím Dennyho metody pro dítě s PAS. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky, 2020.


8. Slámová Zuzan. Jak dostat malého autistu k zubaři? Rodičům může pomoct Dennyho metoda. In Stisk – munimedia.cz, ([online] 28. 10. 2017 [cit. 08.03.2020]). Dostupné z: http://www.munimedia.cz/prispevek/jak-dostat-maleho-autistu-k-zubari-rodicum-muzepomoct-dennyho-metoda-12880/

Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Kurz je otevřen VŠEM studentům MU.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.