PdF:SP2008 Jednopřípadové výzkumné strate - Informace o předmětu
SP2008 Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Bc. Barbora Pavlíčková (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, N-LOG) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 1 - logopedie a surdopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 2 - oftalmopedie) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 4 - mentální postižení a poruchy autistického spektra) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 5 - souběžné postižení více vadami) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Speciální pedagogika (Specializace 6 - speciální andragogika) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit pokročilé výzkumné strategie ve speciální pedagogice se zaměřením na výzkum jednoho či několika málo subjektů pro využití v praxi studentů speciální pedagogiky. Vzhledem k vysoké míře interindividuálních rozdílů mezi subjekty, která je dána jak jejich typicky velkou heterogenitou, tak často nízkým počtem srovnatelných subjektů, se ve speciálně pedagogické metodologii často využívá jak kvalitativních, tak smíšených nebo kvantitativních výzkumných strategií s nízkým počtem informantů, respondentů nebo subjektů. V rámci předmětu budou představeny pokročilé náležitosti pro tvorbu případových studií a experimentálních studií s vnitrosubjektovými plány s několika málo nebo pouze jedním subjektem výzkumu. Součástí předmětu bude také návrh vlastního experimentálního výzkumu s vhodně zvoleným experimentálním designem a způsoby sběru dat o chování.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni:
- popsat možnosti aplikace výzkumných strategií s jedním nebo několika málo subjekty
- vysvětlit výhody a nevýhody vnitrosubjektového experimentálního designu s ohledem na validitu a reliabilitu.
- vybrat vhodný typ experimentálního designu a adekvátní způsob měření cílového chování
- aplikovat vhodnou výzkumnou strategii a připravit projekt výzkumu využitelný ve speciálně pedagogické praxi - Osnova
- 1. Výzkum s malým počtem subjektů nebo jedním subjektem (N1) – možnosti využití
- 2. Využití N1 výzkumných strategií v kvalitativním a kvantitativním a smíšeném výzkumu
- 3. Případové studie – příprava a realizace vlastního projektu případové studie; výběr zkoumaných subjektů, jevů a institucí; sběr dat, analýza dat, sepisování a zveřejňování případové studie.
- 4. Experiment s nízkým/jedním N – možnosti využití vnitrosubjektového designu
- 5. Limity validity a reliability vnitrosubjektového designu
- 6. Projekt vnitrosubjektového experimentu - příprava a realizace vlastního experimentálního projektu; výběr zkoumaných subjektů; sběr dat – měření chování, grafické znázornění, analýza dat, sepisování a zveřejňování případové studie.
- Literatura
- povinná literatura
- COOPER, John, Timothy HERON a William HEWARD. Aplikovaná behaviorální analýza. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2024, 780 s. ISBN 978-80-280-0571-9. info
- Úvod do metodologie psychologického výzkumu : jak zkoumat lidskou duši. Translated by Petr Bakalář, Illustrated by Ján Ferjenčík. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 255 s. ISBN 9788073678159. URL info
- doporučená literatura
- YIN, Robert K. Case study research and applications: Design and methods. SAGE Publications, 2017.
- LANE, Justin D.; GAST, David L. Visual analysis in single case experimental design studies: Brief review and guidelines. Neuropsychological rehabilitation, 2014, 24.3-4: 445-463.
- ODOM, Samuel L., et al. Research in special education: Scientific methods and evidence-based practices. Exceptional children, 2005, 71.2: 137-148.
- COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied behavior analysis. Second edition. Harlow: Pearson, 2014, iv, 751. ISBN 9781292023212. info
- MERTENS, Donna M. a John A. MCLAUGHLIN. Research and evaluation methods in special education. Thousand Oaks: Corwin Press, 2004, xiv, 275. ISBN 0761946535. info
- Výukové metody
- Seminář, tvorba vlastního výzkumného projektu
- Metody hodnocení
- Zpracování průběžných úkolů, zpracování experimentálního projektu výzkumu s jedním subjektem, závěrečný test.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- V rámci publikace Aplikovaná behaviorální analýza (Cooper, Heron and Heward, 2024) jsou povinnou četbou kapitoly 3 až 9.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/SP2008/index.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9084;predmet=1511335;zuv=1520758
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SP2008