PdF:SZ6122 Asistentská praxe - asistent p - Informace o předmětu
SZ6122 Asistentská praxe - asistent pedagoga
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Alena Bendová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jurčík, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Bc. Anna Kolářová, M.A. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník) - Garance
- Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Eliška Bařina Barochová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- (NOW( SZ6011 Sebezkušenostní příprava na profesi II ) || SZ6611 Self-experience Preparation for the Profession II ) && !NOWANY( SZ6722 Practice Teaching Assistant - Assisting , SZ6121 Asistentská praxe - doučování , SZ6721 Practice Teaching Assistant - Tutoring , SZ6124 Asistentská praxe - doučování , SZ6724 Practice Teaching Assistant - Tutoring , SZ6125 Asistentská praxe - asistent pedagoga , SZ6725 Practice Teaching Assistant - Assisting )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 130 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/130, pouze zareg.: 0/130, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/130 - Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-AJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S)
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S)
- Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FJ3S) (2)
- Fyzika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-FY3S)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S)
- Chemie se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CH3S)
- Matematika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA3S)
- Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-NJ3S) (2)
- Občanská výchova a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-OV3S)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Pedagogické asistentství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S)
- Ruský jazyk se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-RJ3S) (2)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SP3S) (2)
- Technická a informační výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TE3S)
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S) (2)
- Zeměpis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-ZE3S)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je umožnit studentům získání specifických dovedností nezbytných pro činnost asistenta pedagoga ve škole. Během praxe budou studenti pracovat na konkrétních úkolech spojených s činnostmi asistenta pedagoga ve školní třídě. Konkrétní podobu úkolů si stanoví na začátku praxe se spolupracujícím učitelem ve škole. Naplněnost cílů je reflektována v rámci předmětu Sebezkušenostní příprava na profesi 1, student si jej zapisuje zároveň s touto praxí. Zhodnocení přínosu praxe probíhá na závěrečném evaluačním setkání na fakultě - jde o skupinovou facilitovanou reflexi.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení: Po absolvování předmětu student: • bude schopen porozumět procesu podpory žáků se SVP • dokáže uspořádat cíle a zvolit si metody, které jsou vhodné v procesu doučování s ohledem na konkrétní dítě; • dokáže komunikovat s pedagogem ohledně plánování, realizace a vyhodnocování pedagogických činností ve třídě • koordinuje práci jednoho žáka i skupiny žáků (i žáků se SVP) • dokáže navázat kontakt s rodiči žáků • má zkušenost ze skupinové facilitované reflexe praxe.
- Osnova
- Student si vybere ze seznamu fakultních a spolupracujících škol PdF MU školu, kde chce praxi realizovat, přihlašování probíhá v informačním systému. Dotazy směřujte na: pedpraxe@ped.muni.cz.
- 1. Veškeré organizační i obsahové záležitosti praxí budou součástí programu organizační schůzky na začátku semestru. Účast na úvodní schůzce je povinná, informaci o datu získáte e-mailem.
- 2. První setkání studenta a provázejícího učitele/garanta praxí proběhne ve vybrané škole. Cílem bude formulovat očekávání obou osob, vytvořit harmonogram spolupráce a domluvit se na možnostech spolupráce a požadovaných výstupech.
- 3. Student odevzdává do isu výstup z praxe: popis činností a strukturovanou reflexi.
- 4. Student se účastní závěrečné skupinové reflexe praxe na fakultně - na setkání se přihlašuje v isu. 5. Student vyplní evaluační dotazník.
- Mezi činnosti asistenta pedagoga mj. patří (Vejrochová, 2015):
- - individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků se SVP v rámci vyučování přímo ve třídě o individuální nebo skupinová podpora žáka/žáků v rámci vyučování mimo třídu (např. exkurze);
- - méně kvalifikované činnosti asistenta pedagoga s žáky bez SVP (např. dozor nad skupinovou prací, opakování osvojené látky);
- - pomoc při sebeobsluze a doprovod při pohybu během vyučování u žáků s těžšími formami zdravotního postižení;v - společná příprava s učitelem na výuku;doučování žáků;
- - komunikace s rodiči žáků; konzultace s poradenským pracovníkem, speciálním pedagogem nebo psychologem.
- Podle možností vybrané školy a potřeb pedagoga se student bude podílet na vybraných činnostech. Student spolupracuje s učitelem pravidelně každý týden po dobu trvání praxe. Jedná se o průběžnou praxi (60 hodin - 40 hodin přímá praxe ve školní třídě a 20 hodin příprava, konzultace, supervize aj.),. Student vykonává praxi 10 týdnů během semestru, 4 hodiny za týden-přímá pedagogická práce ve škole a 20 hodin je k dispozici na přípravu, zpracování výstupu a supervizi praxe na fakultě. Výkon praxe odpovídá harmonogramu na webu praxí zde: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/ Během semestru se student účastní úvodní organizační schůzky a závěrečné skupinové evaluace. Může využít nejméně 1 skupinové supervize v předem vypsaném termínu na PdF MU. Na supervizi se studenti přihlašují v informačním systému.
- Literatura
- povinná literatura
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019, 107 stran. ISBN 9788074964190. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- Teaching and learning from within : a core reflection approach to quality and inspiration in education. Edited by F. A. J. Korthagen - Younghee M. Kim - William L. Greene. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2013, xii, 212. ISBN 9780415522472. info
- KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008, xvi, 312. ISBN 9780805839814. info
- Teachers who teach teachers : reflections on teacher education. Edited by Tom Russell - F. A. J. Korthagen. 1st pub. London: Routledge Falmer, 1995, x, 202. ISBN 0750704667. info
- neurčeno
- Bradley, J. (2016) A co já s tím? Pedagogické úvahy a odborné postřehy asistenta pedagoga. Prostějov: Computer Media s.r.o.
- Horáčková, Ilona. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga. Spolupráce s učitelem. Dostupné zde:http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf
- HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
- Výukové metody
- praktický nácvik pedagogických dovedností na praxi, reflektivní psaní, skupinová reflexe, supervize
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení: Student získává průběžnou zpětnou vazbu na odvedenou pedagogickou činnost od spolupracujícího učitele ve škole.Student získává vrstevnickou zpětnou vazbu na evaluačním závěrečném setkání. Vypracované písemné výstupy z praxe vloží do připravené aplikace v informačním systému.Struktura výstupu je uvedena v učebních materiálech předmětu. Výstup obsahuje: 1.záznam konkrétních činností 2.reflexe průběhu praxe dle stanovené struktury Zároveň s tímto předmětem absolvuje student předmět Sebezkušenostní příprava na profesi 1, který je mimo jiné zaměřen na facilitovanou reflexi této asistenstké praxe.
- Informace učitele
- Praxe je určena studentům prezenčního studia. Základní informace v aktuálním období k praxím naleznete na webu katedry pedagogiky v sekci Bc. praxe: https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/bc-praxe/ Termíny pro supervizi najdete v isu jako zkušební termíny. Skupinová supervize proběhne pokud se přihlásí nejméně 5 osob. Pro udělení zápočtu je třeba: absolvovat celou praxi dle stanovených podmínek a odevzdat do stanoveného termínu výstup z praxe do informačního systému, účastnit se úvodního a evaluačního setkání na fakultě. Závazné jsou informace v interaktivní osnově předmětu. Další zdroje: Horáčková, I. (2015) Metodika práce asistenta pedagoga http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-prurez-02/metodika-prurez-02.pdf Portál pro školní asistenty a asistenty pedagogů http://www.asistentpedagoga.cz/literatura/ https://www.varianty.cz/download/docs/58_rodic-e-nec-ekani-spojenci.pdf V případě výjezdu na zahraniční studijní pobyt je třeba napsat e-mail garantce předmětu a dopředu se domluvit na výkonu praxe v zahraničí nebo stanovení individuálního termínu pro praktikování v ČR. Praxi je po předchozí domluvě možné absolvovat na zahraničním výjezdu.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SZ6121 Asistentská praxe - doučování
!NOWANY(SZ6721, SZ6122, SZ6722, SZ6124, SZ6724,SZ6125, SZ6725) - SZ6123 Asistentská praxe - asistent pedagoga ve škole
(SZ6121 || SZ6122)&&!NOWANY(SZ6723,SZ6126,SZ6726) - SZ6124 Asistentská praxe - doučování
!NOWANY(SZ6724, SZ6125, SZ6725, SZ6121, SZ6721, SZ6122, SZ6722) - SZ6125 Asistentská praxe - asistent pedagoga
(NOW(SZ6037) || SZ6637) && !NOWANY(SZ6725, SZ6124, SZ6724, SZ6121, SZ6721, SZ6122, SZ6722)
- SZ6121 Asistentská praxe - doučování
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZ6122