PdF:So222 Sociální teorie VVČ - Informace o předmětu
So222 Sociální teorie v kontextu výchovy ve volném čase
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předmět je založený na znalostech sociálních teorií, které jsou součástí okruhů státních závěrečných zkoušek v bakalářské úrovni studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do tematiky sociálních teorií aplikovaných na sociálně pedagogické jevy ve volném času. Základní linii studia tvoří systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních faktorů, pedagogických koncepcí a teorií vzdělávání. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam sdílené žité reality, reflektivní inteligence a vtělené intersubjektivity v rámci multifaktorového pohledu na sociální jevy.
- Výstupy z učení
- Na konci studia předmětu studenti: • definují základní pojmy a témata zvolené problematiky, • vysvětlí konkrétní jevy a sociální události ve společenském kontextu, • aplikují sociální teorie v kontextu volného času, • analyzují sociálně edukační jevy v kontextu volného času, • vytvoří návrhy řešení problémových případů sociálně pedagogické reality.
- Osnova
- 1. Postavení sociálních věd v kontextu vědeckých paradigmat (Winch, Fay). Struktura vědeckých revolucí (Kuhn). 2. Sociální teorie a její uplatnění v edukačních jevech. Pedagogika jako ne-věda (Brezinka). Soudobé teorie vzdělávání (Bertrand). Teorie nevzdělanosti (Liessmann), postmoderní pedagogika. Teorie vzdělanostní (kulturní, sociální) reprodukce, kulturní kapitál, habitus (Bourdieu). 3. Teorie modernity a teorie sociálních systémů (Luhmann). Globalizace (Giddens, Beck) a hyperkultura (Lipovetsky, Juvin). 4. Konstrukcionismus (Gergen), sociální konstrukce reality (Berger, Luckmann). Sociální zásoba a distribuce a každodennost vědění, Lebenswelt (Schütz), sebeprezentace (Goffman). 5. Kritické teorie (Marcuse, Horkheimer), teorie moci, institucionalizace, útlak a nadvláda (Walzer), moc a biomoc (Foucault), sociální kritická hermeneutika (Kögler). 6. Poststrukturalismus (de Saussure), obrat k jazyku, dispositiv, diskursivní analýza a archeologie vědění (Foucault), teorie řečových aktů (Austin, Searle). 7. Sociální teorie médií (Thompson), kritické čtení, psaní, myšlení. Teorie masové komunikace (Mc Quail). Dimenze sociální změny (Meyrowitz). 8. Postfeminismus a teorie performativity (Butler), gender, esencialismus, sexuální revoluce, proměny intimity. Teorie uznání (Young). 9. Teorie sociální spravedlnosti (Rawls), teorie rovného přístupu a sociální ne-rovnosti. Diskurzivní demokracie (Habermas). Sociální exkluze a inkluze.
- Literatura
- povinná literatura
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- doporučená literatura
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Translated by Alexandr Tuček. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 8086263231. info
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- FAJKUS, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. Vyd. 2. Praha: Filosofia, 2003, 135 s. ISBN 8070071702. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- NAGL-DOCEKAL, Herta. Feministická filozofie : výsledky, problémy, perspektivy. Translated by Hana Havelková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007, 316 s. ISBN 9788086429687. info
- YOUNG, Iris Marion. Proti útlaku a nadvládě : transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Translated by Zuzana Uhde. Vyd. 1. Praha: Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2010, 256 s. ISBN 9788070073414. info
- WINCH, Peter. Idea sociální vědy a její vztah k filosofii. Translated by Tomáš Suchomel. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2004, 134 s. ISBN 8073250357. info
- MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Edited by Ondřej Fafejta - Roman Madzia. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 247 stran. ISBN 9788026211808. info
- NOHEJL, Marek. Lebenswelt a každodennost v sociologii Alfreda Schütze : pojednání o východiscích fenomenologické sociologie. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 117 s. ISBN 8086429024. info
- NEHYBA, Jan, Bohumíra LAZAROVÁ, David A. KOLB, Fred A. J. KORTHAGEN, David BOUD, Peter JARVIS, Jennifer A. MOON, Jan KOLÁŘ, Saša DOBROVOLNÁ, Jakub ŠVEC a Josef VALENTA. Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 120 s. ISBN 978-80-210-6489-8. info
- Zážitková pedagogika : teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase)
- Výukové metody
- Přednáška, workshop, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, seminární práce.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1257
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/So222