PdF:VIb022 Seminář vizuální kultury - Informace o předmětu
VIb022 Seminář vizuální kultury
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova a vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VV3S)
- Cíle předmětu
- Seminář stojí na diskusi textů, jež rozvíjí znalosti nabyté v přednáškách úvodu do vizuální kultury a učí studenty aktivně užívat pojmy a koncepty oboru. Tematicky se posouvá od vizuality samotné k problematice nových, digitálních médií a ke globalizovanému světu médií (vč. sociálních). Seminář prohlubuje znalosti a dispozice k výuce mediální gramotnosti.
- Výstupy z učení
- 1) Student rozumí textům vizuálních studií, umí aplikovat pojmy a koncepty na témata, jimiž se zabývá. 2) Student dokáže popisovat a analyzovat fenomény vizuální kultury z řady hledisek a více oborových perspektiv. 3) Student dokáže získané znalosti srozumitelně předávat, dokáže vysvětlovat „záludnosti médií“ i strukturální pozadí práce s médii a vizualitou (vytváření, vystavování či jiné zveřejňování mediálních sdělení, organizace činností)
- Osnova
- 1) Obraz a reprezentace skutečnosti; reduktivnost versus „nepřehlednost“ (ekonomie vnímání); 2) fakta versus hodnoty, interpretace a identifikace, vliv před-porozumění, očekávání (postoje a dispozice); 3) potenciál obrazu: mobilizace emocí a schopnosti jednat. Podmínky vlivu (vkusové a ideové kultury, víra, habitus); 4) vysvětlení obrazu (formy) versus „vcítění“ do jeho vlivu (hermeneutika, sémiotika, ikonologie a ikonografie); 5) informační společnost, potřeby versus obrana před záplavou informací, an-estetičnost; 6) reklama jako manipulace touhy (Baudrillard), zaměření na snové a utopické (pudové).
- Literatura
- povinná literatura
- STURKEN, M., CARTWRIGHT, L.: Studia vizuální kultury. Portál, Praha, 2009.
- doporučená literatura
- MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury. Akademia, Praha, 2012.
- DVOŘÁK, T.: Sběrné suroviny. Texty, obrazy a zvuky nedávné minulosti. FILOSOFIA, Praha, 2009.
- BARTHES, R.: Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994.
- MCLUHAN, M.: Jak rozumět médiím ODEON, Praha, 1984.
- DVOŘÁK, T. (ed.): Kapitola z dějin a teorie médií. Edice vvp avu. Praha 2010.
- MCLUHAN, M.: Jak rozumět médiím ODEON, Praha, 1984.
- CHAPLIN, E.: Sociology and Visual Representation. Routledge, 1994.
- FILIPOVÁ, M. RAMPLEY, M.: (eds.) Možnosti vizuálních studií. Obrazy - texty - interpretace. Barrister & Principal a FF MU, Brno, 2007.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Esej v rozsahu 5000 znaků na zvolené téma (jedno ze tří zadaných), opírající se texty/literaturu k semináři. Bodové hodnocení 0 - 30 bodů (k zápočtu nutno získat aspoň 10 bodů). Kritéria hodnocení: a) doložená znalost problematiky z přednášené látky a četby (0 - 8 bodů); 2) originalita a jazyková úroveň (0 - 15 bodů); c) práce se zdroji a formální úroveň textu (0 - 7 bodů).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VIb022