PdF:VVm036 Psychologie umění - Informace o předmětu
VVm036 Psychologie umění
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S) (3)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se základními psychologickými funkcemi uměleckého díla a s principy psychologického hodnocení výtvarného umění. Student se seznamuje s aspekty psychologického výkladu děl jednotlivých autorů a učí se rozeznávat možnosti a vliv psychiky ve vnímání umění.
- Výstupy z učení
- - student si osvojí schopnost interpretovat vybraná umělecká díla z pohledu psychologických obsahů před věkově rozličným publikem
- student je kompetentní vytvářet kazuistické interpretace vybraných uměleckých děl
- je schopen rozlišovat osobnostní typy přístupů k tvorbě
- předkládá sérii psychologických charakteristik umění ve vybraných vývojových obdobích - Osnova
- Vývoj vztahu psychologie a umění. Tvůrčí akt. Kreativita.
- Umělec jako předmět psychologického výzkumu. Biografie tvůrčích osobností.
- Umělecká tvorba a patologie. Hlubinně psychologický výklad díla.
- Umělecké dílo a psychologie. Psychologická interpretace uměleckého díla. Dílo a znak. Jazyky umění.
- Vnímání uměleckého díla. Psychofyziologie vidění.
- Psychologie recipienta, konzumenta umění.
- Umění jako faktor formování osobnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- HUYGHE, R. Řeč obrazů ve světle psychologie umění : Les puissances de l'image, bilan d'une psychologie de l'art (Orig.). 1 vyd. Praha: Odeon, 1973. 311 s.
- GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. 398 s.
- KULKA, J. Psychologie umění. 2. vyd. Praha: Grada, 2008. 435 s.
- KESNER, L., ELKINS, J. Vizuální teorie : současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. 2. vyd. Jinočany : H & H, 2005. 372 s.
- DACEY, J. S., LENNON, K. H. (1985). Kreativita. Praha: Grada. 250 s.
- doporučená literatura
- DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. 205 s.
- HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. 317 s.
- PRINZHORN, H. Výtvarná tvorba duševně nemocných. V Řevnicích: Arbor vitae, 2009. 390 s.
- ARNHEIM, R. Towards a psychology of art. London: Faber and Faber, 1966. 369 s.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2002, 176 s.
- ARNHEIM, R. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley. Los Angeles: University of California Press, 1969.
- ARNHEIM, R. Visual Thinking. California: University of California Press, 1972.
- ELKINS, J. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007. 208 s.
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuze, domácí zadání
- Metody hodnocení
- Na závěr je hodnocená série psychologických kazuistik autorů výtvarných tvůrců osobností z umění 20. a 21. století v rozsahu 10 stran doplněná obrazovou dokumentací v počtu 20 fotografií.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VVm036