Bi4_BEZL Systém bezobratlých - laboratoř

Pedagogická fakulta
podzim 2001
Rozsah
0/0/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Předpoklady
NOW( Bi4_BEZP Systém bezobratlých )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: max. 10 osob v laboratoři
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl výuky: Ve cvičeních studenti zvládnou poznávání a determinaci nejdůležitějších zástupců naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla a s určovacími znaky. Získané globální znalosti o této části živočišné říše si studenti sami logicky spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii. Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, umět založit chovy živočichů v akváriích a teráriích, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody.
Osnova
  • 1. Prvoci (Protozoa): poznávání, chovy, pokusy s prvoky 2. Houbovci (Porifera): poznávání zástupců, příprava trvalého preparátu, mikroskopické pozorování 3. Žahavci (Cnidaria): poznávání zástupců, mikroskopické pozorování 4. Ploštěnci (Platyhelminthes): poznávání ploštěnců, regenerace ploštěnky potoční, určování ploštěnek podle klíče 5. Hlísti (Nemathelminthes): chov a pozorování vířníků, poznávání zástupců hlístic, pitva škrkavky prasečí 6. Měkkýši (Mollusca) I - plži: stavba ulity, přijímání potravy u plžů, poznávání zástupců 7. Měkkýši (Mollusca) II - mlži: stavba lastur, přijímání potravy u mlžů, poznávání zástupců mlžů 8. Kroužkovci (Anellida): chov a pitva žížaly, vnější a vnitřní stavba, poznávání kroužkovců 9. Členovci (Arthropoda): morfologické rozlišování a určování podkmenů členovců 10. Klepítkatci (Chelicerata): chov a určování klepítkatců 11. Korýši (Crustacea) I - Entomostraca: chov a poznávání nižších korýšů, barvení nativního preparátu, určování planktonních korýšů 12. Korýši (Crustacea) II - Malacostraca: poznávání vyšších korýšů, pitva raka 13. Vzdušnicovci (Tracheata): vnější stavba těla stonožkovců a hmyzu na modelu saranče 14. Hmyz (Insecta) II - Holometabola: poznávání řádů hmyzu podle stavby křídel, napínání brouků a motýlů, určování hmyzu, příprava nativních a trvalých preparátů 15. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců, zápočtové cvičení
Literatura
  • BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
  • Kunst M., Zpěvák J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978.
Metody hodnocení
Typ výuky: laborator. cvič.
Informace učitele
Požadavky k zápočtu: 1. docházka a aktivní účast ve cvičení 2. předpisově zpracované protokoly ze cvičení (důraz kladen na ilustrace) 3. poznání zástupců, se kterými jsme pracovali ve cvičení
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: determinace přírodnin
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002.