PdF:SOBP_PVVC Recreational Education Lect. - Course Information
SOBP_PVVC Recreational Education Lecture
Faculty of EducationAutumn 2001
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Leisure (programme PdF, B-PD)
- Syllabus (in Czech)
- Přehled probíraných okruhů a témat:
- 1) Definice her a jejich atributy, výchovný význam her. Proč si (děti) lidé hrají? Teorie hry, jejich členění.
- 2) Dějiny her, proměna funkcí, motivů, postojů a cílů her v jednotlivých vývojových etapách dějin pedagogiky.
- 3) Hra v pedagogických koncepcích některých představitelů (Platón, Aristoteles, Quintiliánus, J. A. Komenský atd.) a využití hry v modelech alternativního vzdělávání. Výchovný systém E.T. Setona, A.B. Svojsíka, Jaroslava Foglara a jejich pojetí hry v mimoškolních organizacích.
- 4) Funkce hry v jednotlivých vývojových etapách jedince. Pozorování dětské hry, jejich záznam a diagnostické využití.
- 5) Hry didaktické a dramatické. Psychohry - tzv. hry dospělých, hry usilující o sebepoznání. Začlenění hry do globální výchovy jedince. Hra jako prostředek rozvoje sociálních dovedností (komunikace, asertivita apod.)
- 6) Jak tvořit a obměňovat hry. Hry rozvíjející myšlenkové operace, především divergentní či laterální myšlení. Hry jako prostředek a předpoklad pro tvořivý život. Hra jako cesta k řešení životních problémů. Nebezpečí hráčství (tzv. gamblerské hry), vznik závislosti a současný stav v ČR, možná řešení problému. Hra jako významný prostředek omezující dětskou kriminalitu a řešící antisociální problémy mládeže.
- 7) Tzv. hry dlouhodobé (např. celotáborové a celoroční) při práci se stálými kolektivy. Práce s literárními předlohami a jejich přeměna v motivační kostru her.
- 8) Hra v pojetí globální výchovy, tzv. hry simulační a hry ekologické, výchova k trvale udržitelnému životu, hry jako prostředek k pochopení systémových vztahů v přírodě a na celém světě.
- 9) Hračka v životě dítěte. Materiální prostředky rozvíjející osobnost dítěte, jejich klasifikace, funkce, smysluplnost, dějiny hračky a jejich funkce v minulosti, loutka a panenka, kašpárek. Stavebnice a náročnější konstrukční činnosti.
- 10) Jak se stát dobrým organizátorem her? Kartotéka her, jejich praktická aplikace, výběr, řízení a hodnocení her. Používání rekvizit a pomůcek. Bezpečnost při hrách, předcházení tzv. "psychickým i fyzickým zraněním".
- 11) Příprava a vedení akcí (výpravy, tábory apod.). Zajišťování akce v různých oblastech: výchovné, personální, hospodářsko-ekonomické, zdravotní, technické apod. Animátor jako organizátor, chronologie přípravy celé akce, vyhodnocení, zpětné vazby, medializace atd.
- 12) Právní předpisy, zákony, vyhlášky a normy při práci s dětmi a mládeží a při pořádání rozličných akcí. Bezpečnos-tní předpisy, Hygienické směrnice, Lesní zákon atd.
- 13) Aktivity ve volném čase, obsahová náplň, klasifikace, význam, metody a formy práce. Sdružení a organizace pečující o výchovu ve volném čase, sociální zařízení pro primární prevenci dětí a mládeže. Charakteristika, význam, metody a formy práce.
- 14) Význam zážitku pro výchovu ve volném čase. Emoční proží-vání z hlediska ontogeneze, subjektivní a objektivní nebez-pečí při výchově zážitkem, zážitková terapie, význam pro primární sociální prevenci.
- Literature
- ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
- ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998, 363 s. ISBN 80-86061-16-7. info
- CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL and Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
- HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
- VÁŽANSKÝ, Mojmír and Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 176 s. ISBN 80-901737-9-9. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
- BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
- BAKALÁŘ, Eduard and Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987, 194 s. : i. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
- ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 573 s. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
- MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
- BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978, 208 s. URL info
- BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
- HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
- ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
- ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Autumn 2001, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2001/SOBP_PVVC