PdF:RCSZ_CJE1 Esperanto 1 - Informace o předmětu
RCSZ_CJE1 Cizí jazyk - esperanto 1
Pedagogická fakultapodzim 2003
- Rozsah
- 0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Josef Vojáček, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Josef Vojáček, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská - Rozvrh
- Po 7:40–8:25 šatna, St 10:15–11:00 šatna, St 16:20–17:05 šatna
- Předpoklady
- Kurs pro začátečníky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Francouzský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství fyziky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství chemie pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství matematiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Pedagogické asistentství zeměpisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Ruský jazyk a literatura (program FF, B-SPE)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - francouzština (program PdF, B-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - němčina (program PdF, B-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství dějepisu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Anglický jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Dramatická výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Ekologická výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Francouzský jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Hudební výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Matematika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Německý jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Ruský jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Slovesné umění)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Speciální pedagogika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Školní zdravotnictví)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Tělesná výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Všeobecný směr)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS4, směr Výtvarná výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Vizuální tvorba se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Výuka bude probínat přímou metodou na základě videokursu "MAZI EN GONDOLANDO" - adaptace zábavného kresleného filmu "MUZZY IN GONDOLAND", který vytvořila BBC (British Broadcasting Corporation) v Londýně pro výuku angličtiny. Díky zajímavé výchovné pohádkové formě a dobrému didaktickému zpracování si kurs získal takovou popularitu, že byl během 6 let adaptován pro výuku dalších jazyků - francouzštiny, němčiny, španělštiny a esperanta. V jarním semestru bude navazovat kurs pro pokročilé podle učebnice W. Aulda "Pašoj al plena posedo" (Kroky k plnému zvládnutí) a konverační kurs jako dvoutýdenní prázdninové soustředění. V jednání je rovněž týdenní seminář na univerzitě v Paderbornu v Německu koncem jarního semestru. V podzimním semestru dalšího ročníku je možno si zapsat předmět Vzdělávací kybernetika, který je vyučován v esperantu.
- Osnova
- 12 lekcí videokursu "MAZI EN GONDOLANDO". Ke každé lekci bude zadáno konverzační téma jako domácí úkol pro písemné zpracování.
- Literatura
- Učební texty k videokursu
- KRAFT, Karel. Slovník česko-esperantský : Česko-esperantský slovník (Variant.) : Vortaro ceha-esperanta (Souběž.). 1. vyd. Dobřichovice: KAVA-PECH, 1998, xvi, 495 s. ISBN 80-85853-37-X. info
- KRAFT, Karel a Miroslav MALOVEC. Vortaro esperanta-ceha. Vyd. 1. Dobřichovice: KAVA-PECH, 1995, xxi, 239 s. ISBN 80-85853-11-6. info
- Mazi en Gondolando. 1989. ISBN 83-85677-40-2. info
- Metody hodnocení
- Semináře s přímou metodou výuky jazyka, zakončení zápočtem.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Esperanto je jazyk, jehož základ byl vytvořen uměle, proto jeho gramatika je založena na 16 pravidlech, která platí bez výjimek. Díky logické stavbě a neutralitě může sloužit jako jazykový most mnohem lépe než kterýkoliv národní jazyk. Jeho využívání neustále roste, i když to u nás není zrovna moc patrné. V poslední době se začíná o využití esperanta mluvit i v EU jako o možné variantě při řešení problematiky mezinárodní komunikace. Máte tedy možnost naučit se další cizí jazyk v poměrně krátké době (asi 5-6 x rychleji než jiný národní jazyk). Esperanto má také tzv. propedeutickou hodnotu, což prakticky znamená to, že vám jeho znalost pomůže při učení dalších jazyků.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2003/RCSZ_CJE1