PdF:PdSZ_SMN1 Školský management I - Informace o předmětu
PdSZ_SMN1 Školský management I
Pedagogická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Út 11:05–12:45 učebna 50, Út 13:45–14:30 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 76 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem výuky školského managementu je seznámit studenty s pojetím a Obsahem předmětu školského managementu, hlavními současnými směry a koncepcemi, stejně jako s ekonomickými možnostmi a nástroji v oblasti školství , se základními pojmy školského managementu, osvojit si základy právního vědomí a jednání na základě znalostí školské i občanské pracovněprávní problematiky, aby se mohli stát aktivními členy společenského systému řízení, podílet se na řízení svého pracoviště, vytvářet jeho profil a pověst. Budoucí učitelé jsou vedeni k aktivní účasti na řízení školství a k tomu, aby byli schopni se podílet na usměrňování a vytváření školské politiky. Učí se chápat základní systémy řízení, efektivní metody řízení školství, výchovy a vzdělávání.
- Osnova
- Obsah předmětu: Vzdělávací politika a makrořízení školství. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovněvzdělávacích institucí. Osobnost ředitele školy. Psychologické aspekty řízení školy. Vzdělávací standardy jako nástroj řízení pedagogického procesu. Některé vybrané aspekty řízení výuky. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR (zákony, vyhlášky). Marketing a škola. Vnější prostředí školy. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. Vnitřní prostředí školy. Klima školy. Kultura školy, Evaluace školy. Strategické plánování školy. Vzdělávací programy. Příspěvek předmětu k rozvoji učitelských kompetencí: Výuka předmětu přispívá k rozvoji kompetence pedagogicko-didakticko-psychologické, kompetence komunikativní, kompetence řídící a kompetence plánovací a projektivní.
- Literatura
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Ukončení: kolokviem
- Informace učitele
- Školský management 1 PaedDr. J. Šťáva ,CSc. stava@jumbo.ped.muni.cz katedra pedagogiky tel. 549497251, 549497232 Ke kolokviu nutno zpracovat seminární prácoi na jedno zvolené téma: Seminární práce: 1. Klima školy (škol. zař.) 2. Výchovný (vzdělávací) projekt (program) 3. Evaluace školy (škol. zař.) Tématické okruhy ke kolokviu 1. Kurikulum - pojetí, proměny a trendy. 2.BOZP 3. Informační systém pedagogické soustavy v ČR. 4. Pedagogická administrativa, pedagogická dokumentace. 5. Domovy mládeže 6. Metody evaluace výchovných a vzdělávacích zařízení (vnější, vnitřní, možnosti). 7. Klima školy. Klima zařízení. 8. Vzdělávací politika ČR. 9. Dozory nad žáky. 10. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR. 11. Školský zákon 12. Zákon o pedagogických pracovnících 13. Rámcový vzdělávací program. 14. Image školy. Image škol. zařízení. 15. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. 16. Státní správa v řízení školství ČR. 17. Samospráva v řízení školství ČR. 18. Česká školní inspekce. 19. Výchovně vzdělávací soustava v ČR. 20. Vyhláška o ZŠ. 21. Dětská práva v ČR. 22. Vyhláška o SŠ. 23. Šikana. 24. Prevence sociálně patologických jevů. 26. Marketing a škola. 25. Public relation. Kultura školy. 27. Vyhláška o střediscích volného času dětí a mládeže. 28. Hygienické požadavky na zotavovací akce. 29. Organizace školního roku. Další LITERATURA: www.msmt.cz Školské zákony, vyhlášky, Věstníky MŠMT nebo Sbírka zákonů k dané problematice
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2004/PdSZ_SMN1