PdF:PdSZ_UPD2 Úvod do pedagogiky II - Informace o předmětu
PdSZ_UPD2 Úvod do pedagogiky II
Pedagogická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (cvičící)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Šťovíčková-Šimáková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství biologie a geologie pro střední školy (program PřF, M-BI)
- Učitelství biologie pro střední školy (program PřF, M-BI)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy (program PřF, M-MA)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství fyziky pro střední školy (program PřF, M-FY)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství geografie a kartografie pro střední školy (program PřF, M-GR)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro střední školy (program PřF, M-CH)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PřF, M-MA)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství občanské výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství tělesné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství věd o Zemi pro střední školy (program PřF, M-GE)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy (program FI, C-CV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Osnova
- 1. Pojetí výchovy a její základní rysy (permanentní charakter, spojení se životem, komplexnost, mnohostrannost). Předmět a metody pedagogiky a její vztah k jiným oborům (k filozofii, biologii, psychologii, sociologii ad.). Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti. 2.Pedagogika v antickém světě (výchova ve starověkém Řecku a Římě, Platón, Aristoteles, Quintilianus, Augustinus). 3.Výchova a škola ve středověku (rytířská výchova, středověká škola, vznik univerzit, Tomáš Akvinský, renesanční pedagogika). 4.Jan Amos Komenský - život, dílo a význam. 5.Pedagogika 17. - 19. století (Locke, Rousseau, Herbart, Spencer ad.). 6.Vývoj českého školství a pedagogiky. 7.Hlavní směry pedagogiky 20. století (Dewey, reformismus, psychologicky a sociologicky orientované směry, pedagogika existencialistická, hermeneutická, neotomistická a postmodernistická). 8.Alternativní školství (Montessoriová, daltonský plán a winnetská soustava, waldorfská škola, jenský plán, Freinet ad.). 9.Srovnání základních školských systémů ve světě a u nás (např. školství v USA, Švédsku, SRN, Japonsku). 10.Výchovné cíle (individuální a sociální, obecné a specifické, informativní a formativní, autonomní a heteronomní ad.). Výchova a příprava jedince pro sociální role (jedinec jako občan, pracovník, ochránce prostředí, partner, uživatel volného času ad.). 11.Výchova jako rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomostí, dovedností a návyků, schopností, postojů, potřeb a zájmů, chování). Výchova a rozvoj v kulturních oblastech (např. výchova jazyková, vědecká, ekologická, mravní, estetická, ekonomická, pracovní ad.). 12.Pedagog, jeho vzdělání všeobecné, odborné a pedagogické, jeho osobnostní rysy. Vychovávaný jedinec, jeho předpoklady, jeho rozvoj a postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Výchovné prostředky (např. vyučování, umění, sport ad.). 13. Základní pedagogické principy - jejich vývoj, charakteristika a uplatnění ve výchovně-vzdělávacím procesu. Formy výchovně-vzdělávacího procesu - výchova školní a mimoškolní, rodinná výchova a sebevýchova.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář ukončený zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je znalost vybraného díla (jeho části) J.A.Komenského prezentovaná vystoupením formou referátu (popř. seminární prací dle individ. domluvy) a aktivní plnění zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2004/PdSZ_UPD2