CH2MP_VPx3 Výuková praxe 3

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Pedagogická praxe je nedílnou součástí povinných předmětů studia učitelství chemie. Hlavním smyslem je propojení teorie výuky chemie s konkrétní vzdělávací praxí na základních školách. Pedagogická praxe posluchačů učitelství chemie ZŠ je celkově koncipována třístupňově:
  • 1. stupeň - jednosemestrální průběžná, 5. semestr 2 hod. týdně (náslechy u různých učitelů, analýzy náslechů)
  • 2. stupeň - dvoutýdenní souvislá individuální pedagogická praxe v Brně, 6. semestr (náslechy, výstupy posluchačů, asistentské práce dle zadání katedry, analýza a hodnocení vyučujícím a metodikem)
  • 3. stupeň - třítýdenní souvislá individuální pedagogická praxe posluchačů s předem danými požadavky a záměry (7. semestr).
  • Náslechy se týkají povinné výuky chemie (hodin základního typu a hodin laboratorních cvičení), příp. i výuky volitelné a zájmové. Hlavní metodou je pozorování, registrace průběhu a rozbor výsledků formou diskuse. Předpokladem zápočtu je aktivní účast v posthospitačních diskusích.
  • Před realizací výstupů posluchačů jsou využívány individuální konzultace s vyučujícími a metodiky předmětu, materiální vybavení příslušné školy i fakulty.
  • 3. stupeň je realizován samostatně v místě bydliště posluchačů. Hodnocena je připravenost odborná i metodická, organizační schopnosti vztah k žákům, práce s didaktickou a počítačovou technikou, technické zvládnutí a didaktické využití pokusů ve výuce, schopnosti udržení kázně, pozornosti žáků, adekvátních reakcí na situace ve třídě, jazykový projev, vystupování, aktivita mimoškolní, zájem o učitelskou práci aj. Posluchači se podílejí nejen na výuce chemie, ale provádějí i asistentské práce typu - třídnické hodiny, spolupráce s rodiči, účast na pedagogických poradách a akcích školy, administrativní práce učitele, vedení sbírek kabinetů a vybavení laboratoří aj.
Literatura
  • Rys J.: Hospitace v pedagogické praxi. Praha, SPN 1989.
  • Moravitzová Ž., Janás J.: Pedagogická praxe z fyziky. Brno, UJEP 1981.
  • KLIČKOVÁ, Marie. Problémové vyučování ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 118 s. ISBN 8004235220. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 247 s. info
  • KOUBA, Luděk. Výzkum tvorby a využití materiálních didaktických prostředků pro školy základní a střední : sborník. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 186 s. info
  • BLÁHA, Václav. Výchova mimo vyučování na základních školách. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 116 s. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Od teorie k praxi vyučování na střední všeobecně vzdělávací škole. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 206 stran. URL info
  • Cvičení z pedagogické praxe. Edited by Eva Vyskočilová. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 94 s. info
  • RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 147 s. info
Metody hodnocení
Typ výuky: pedagog. praxe
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.