PdDR_MTV Moderní teorie vzdělávání

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
0/0/10. 7 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Zapisují pouze doktorandi přijatí v roce 1999 a dále.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Teorie vzdělání a teorie vzdělávání jako odlišné koncepce didaktiky. Přehled koncepcí didaktiky. Cíle a pojetí vzdělání a jeho historické proměny. Teorie formálního a materiálního vzdělání, vzdělání všeobecné a odborné. Obsahová problematika kurikula, organizační problematika kurikula. Proces vzdělávání. Klasifikace moderních teorií vzdělávání a jejich charakteristika. Vzdělávání v informační společnosti. Výchovně-vzdělávací interakce a komunikace (vztah učitel-žák). Osobnost žáka ve vzdělávacím procesu. Styly učení žáků. Moderní metody výuky. Klasické a moderní didaktické prostředky ve výuce. Funkce učebnice v moderní výuce. Učitelovo pojetí výuky a vyučovací styl učitele. Tradiční a netradiční organizační formy výuky. Problematika alternativních škol.
Literatura
  • MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995.
  • MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : CDVU MU, 1996.
  • MAŇÁK, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: MU, 1998.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Institut sociálních vztahů, 1999.
  • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998.
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU, 1998.
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : CDVU MU, 1994.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 1995.
  • ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava : IRIS, 1995.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
  • SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
Metody hodnocení
Požadavky ke zkoušce: Předložit min. 2 konspekty z vybrané literatury.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008.