PdF:SZ3MP_PPPs Educational Psychology Lecture - Course Information
SZ3MP_PPPs Educational Psychology Lecture
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
doc. Georgij Dolinskij, CSc. (alternate examiner)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (alternate examiner)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: Renata Buganová - Timetable
- Wed 9:45–10:30 učebna 50
- Prerequisites (in Czech)
- Pro zvládnutí předmětu "pedagogická psychologie" se předpokládají základní znalosti z obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a sociální psychologie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Czech Language and Literature (programme PdF, N-SS)
- Voice Education (programme PdF, N-SS)
- Piano (programme PdF, N-SS)
- Organ Interpretation (programme PdF, N-SS)
- Music (programme PdF, N-SS)
- Mathematics (programme PdF, N-SS)
- Special Education (programme PdF, N-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in English Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in English Language and Literature (programme PdF, M-TV)
- Upper Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in History (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in French Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in French Language and Literature (programme PdF, M-TV)
- Upper Secondary School Teacher Training in Physics (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Piano Interpretation (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Organ Interpretation (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Musical Studies (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, M-TV)
- Upper Secondary School Teacher Training in Russian Language and Literature (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Russian Language and Literature (programme PdF, M-TV)
- Upper Secondary School Teacher Training in Choir Conducting (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Solo Singing (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, M-TV)
- Upper Secondary School Teacher Training in Physical Education (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Visual Creative Work (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Art (programme PdF, M-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Social Studies Basics (programme PdF, M-SS)
- Visual Arts (programme PdF, N-SS)
- Arts Education (programme PdF, N-SS)
- Basics of Social Studies (programme PdF, N-SS)
- Course objectives (in Czech)
- „Pedagogická psychologie“ navazuje na bakalářský kurz základních psychologických znalostí a má na nové vyšší rovině rozšířit teoretickou základnu pro možnost praktické aplikace poznatků pedagogické psychologie do učitelské praxe. Přednášky na obecnější rovině navazují na bakalářský kurz „psychologie výchovy a vyučování“, ale vyžadují od posluchačů širší a hlubší zobecnění.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět a vývoj ped. ps. 2. Ped. ps. v systému věd 3. Metodologie a metody ped. ps. 4. Vztah učení, vývoje a výchovy 5. Osobnost současného žáka 6. Problémový žák 7. Psychologie učení 8. Psychologie kreativity 9. Psychologie vyučování 10. Učební styly a strategie 11. Školní úspěch a neúspěch 12. Psychohygiena edukace 13. Psychologie osobnosti učitele 14. Psychologie výchovy 15. Rodina, škola a vývoj 16. Patopsychologie edukace 17. Psychosociální klima školy 18. Perspektivy ped. ps.
- Literature
- ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 pp. ISBN 80-85867-94-X. info
- Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SZ3MP_PPPs