OP3BK_DSPA Sociální a pedagogická antropologie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/2. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Cakirpaloglu, Ph.D. (přednášející), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Vladimír Spousta, CSc. (přednášející), Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Teoretická antropologie je základem jednotlivých antropologických disciplín a směrů. 1. Definuje základní antropologické pojmy (kategorie), jejich vztah, teorie, hypotézy (předpoklady, domněnky), analyzuje metody a techniky výzkumu. 2. Integruje antropologické poznání a vytváří jednotný systém pro studium člověka a kultury. Aplikovaná (praktická) antropologie - je praktická činnost antropologů. Vypracovává: 1. Projekty inovace v různých společnostech a kulturách. 2. Expertní zprávy analyzující výchozí situaci před chystanou změnou, možné změny a jejich následky. Pracovníci plní funkci expertů, poradců a konzultantů pro rasové, etnické a kulturní problémy.
Osnova
  • Tématické rozvržení: 1. Historický vývoj antropologických paradigmat. 2. Antropologická pojetí člověka. 3. Antropologické teorie (od rané antropologie, renesance, přes evolucionismus, difuzionistické teorie, konfiguracionismus, komparativní antropologie, funkcionalistická antropologie), vybraní představitelé. 4. Psychologická antropologie, osobnost a kultura, antropologie a studium sociálních rolí. 5. Pedagogická antropologie, duchovědná pedagogika, hermeneutika, fenomenologie vpedagogice 6. Nová etnografie, antropologie symbolických forem. 7. Strukturální antropologie. 8. Příbuzenské vztahy. 9. Antropologické teorie náboženství, rituálů, různé způsoby chápání smrti. 10. Antropologické pojetí politiky, ekonomie, ekologie.
Informace učitele
Doporučená studijní literatura: 1. Murphy, R. F. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Triton, 1992. ISBN 80-85850-53-2 2. Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076 3. Soukup, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5 4. Budil, I.T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1999. ISBN 80-7254-001 Další odborná literatura: Lévi- Strauss, C. Smutné tropy. Praha: Odeon, 1967. Skalková, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. Ústí n. Labem: UJEP, 1992. Sokol, J. Malá filozofie člověka. Praha: Pedag. fak. UK, 1997. Soukup, V. Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha: Karolinum, 1996. Tylor, E. B. Úvod do studia člověka a civilizace. Praha: Laichter, 1897. Wolf, J. Kulturní a sociální antropologie. Praha: Svoboda, 1971. Wolf, J. Kulturní a sociální antropologie, její historické a metodologické předpoklady v ČSSR. In Sociologický časopis, roč. 5, 1969, č. 4, s. 361-368.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.